Helsingin yliopisto 23 alalla sadan parhaan joukossa

Maailman huippuyliopistojen oppiainevertailussa Helsingin yliopisto menestyy mainiosti: 23 oppiainetta 100 parhaan joukossa.

Helsingin yliopisto on parantanut asemaansa juuri julkaistussa tieteenala- ja oppiainekohtaisessa QS World University Ranking by Subject -vertailussa. QS:n vertailussa on mukana 42 oppiainetta, joista Helsingin yliopistolla tutkitaan ja opetetaan 32:ta.

Näissä kaikissa Helsingin yliopisto sijoittuu vertailussa erittäin hyvin: vertailluista 32:sta oppiaineesta yliopisto on sadan parhaan joukossa 23:ssa. Parhaimmille sijoille ylsivät filosofia (30.), hammalääketiede (34.), kielitieteet (43.), antropologia (44.) sekä viestintä ja kasvatustieteet, jotka kummatkin olivat sijalla 50.

Viime vuoteen verrattuna yliopisto paransi sijoitustaan 11 oppiaineessa. Sijoitus heikkeni kuudessa aineessa. Muissa sijoitus pysyi edellisvuoden tasolla.

Suomi-vertailussa Helsingin yliopisto oli Suomen paras 28 aineessa ja lopuissa neljässä toiseksi paras.

Mukana 4 000 yliopistoa

Aineistossa on mukana yli 4 000 yliopistoa eri puolilta maailmaa. Koska eri yliopistoissa opetusohjelmat ja oppiaineet vaihtelevat, yliopistojen suora keskinäinen vertailu on vaikeaa.

Kun vertailee aineiston oppiaineita kannattaa katsoa prosenttipisteitä.

- Kun vertailee aineiston oppiaineita kannattaa katsoa prosenttipisteitä (score percentile), jotka on julkaistu yliopistokohtaisissa tauluissa. Tämä luku ottaa huomioon myös sen, kuinka monessa yliopistossa kyseinen oppiaine on edustettuna, selittää asiantuntija Markku Javanainen Helsingin yliopistosta.

Helsingin yliopiston kymmen parasta oppiainetta prosenttipisteittäin tarkasteltuna ovat filosofia, sosiaalipolitiikka, kielitieteet, nykykielet, kasvatustiede, biotieteet, ympäristötieteet, matematiikka, lääketiede ja viestintä.

- Oppiaineiden vertailussa on vielä huomattava, että QS käyttää omaa oppiaineluokittelua, joka perustuu Scopus-tietokannan lehtien luokitteluun. Tämä luokittelu ei täysin vastaa yliopiston oppiaineita, Javanainen sanoo.

QS:n aineisto perustuu tieteellisiin julkaisuihin ja niiden sitaatioindekseihin sekä noin 76 000 tutkijalle ja 44 000 työnantajalle tehtyyn kyselyyn.