Globaalikasvatus avartaa maailmankuvaa

Globaalikasvatus nousi uuteen opetussuunnitelmaan, mutta millaisia käytännön taitoja lapset ja nuoret tarvitsevat tulevaisuuden maailmassa? Muun muassa tästä puhutaan tutkijoiden ja kansalaisjärjestöjen yhteisessä Maailma koulussa -seminaarissa.

Globaalikasvatus on osa koulujen uutta opetussuunnitelmaa, ja sen tavoitteena on kannustaa eri-ikäisiä aktiivisiksi maailmankansalaisiksi. Tulevat opettajat kaipaavat työkaluja opetussuunnitelman mukaiseen globaalikasvatukseen kouluissa.

Helsingin yliopistossa järjestetään 4. lokakuuta Maailma koulussa -seminaari, jossa käsitellään eurooppalaisen globaalikasvatuksen julistuksen viittä teemaa: ihmisoikeudet ja tasa-arvokasvatus, kehityskasvatus, kulttuurikasvatus, rauhan- ja turvallisuuskasvatus sekä ympäristökasvatus. Seminaarin järjestävät yhteistyössä kasvatustieteellinen tiedekunta ja globaalikasvatuksen järjestöt.

– Globaalikasvatus lisää ymmärrystä siitä, miten me kaikki voimme omalla toiminnallamme ja valinnoillamme vaikuttaa globaalin oikeudenmukaisuuden edistämiseen, kertoo globaalikasvatuksen asiantuntija Sanna Rekola Kepa ry:stä.

Järjestöiltä konkreettisia keinoja

Sanna Rekolan mukaan järjestöillä on paljon asiantuntemusta haasteellisten asioiden käsittelyssä koulussa. Muun muassa ihmisoikeudet, ilmastonmuutos, rasismi, yhdenvertaisuus, kestävä kehitys ja sodat herättävät kysymyksiä, joihin järjestöt voivat vastata.

– Järjestöt tarjoavat konkreettisia keinoja aktiivisen kansalaisuuden edistämiseen koulutuksen keinoin ja tukevat näin osallisuutta ja demokratiaa.

Suomalaiset kansalaisjärjestöt, kuten Amnesty ja Plan, tuottavat runsaasti pedagogista aineistoa koulujen ja opettajien käyttöön. Useissa järjestöissä työskentelee opettajia asiantuntijoina, joten koulumaailman ymmärrystä löytyy omasta takaa.

Kaikille avoin seminaari

Kepa ry on vuodesta 2001 koordinoinut kansalaisjärjestöjen yhteistyötä globaalikasvatuksessa. Nyt kasvatus on viimein saatu uuteen opetussuunnitelmaan, kiitos siitä kuuluu osin kansalaisjärjestöille.

Ensimmäinen Maailma koulussa-seminaari järjestettiin Helsingin yliopistossa vuonna 2009. Nykyisin kokopäiväiseksi kasvaneessa tapahtumassa on luentojen lisäksi työpajoja ja järjestötori. Yhteistyö järjestöjen kanssa on kannattanut ja samalla yliopistosta on tullut järjestöille tutumpi.

– Vaikka seminaari on suunnattu luokanopettajaopiskelijoille, tervetulleita ovat kaikki aiheesta kiinnostuneet. Globaalikasvatus voi antaa kipinän opinnäytetyöhön ja jopa työelämään, dosentti Hannele Cantell kertoo.

Maailma koulussa -seminaari järjestetään kasvatustieteellisessä tiedekunnassa Minervatorilla 4.10. alkaen klo 9.30. Ohjelma ja ilmoittautuminen 28.9. mennessä.

Lisätietoja globaalikasvatuksesta