40 000 tapaa ymmärtää sivistys

Omien arvojen todeksi eläminen tarkoittaa sekä niistä keskustelemista että arkivalintoja, rehtori Sari Lindblom kirjoittaa Yliopisto-lehden pääkirjoituksessa.

Pandemiavuosi oli usealle meistä uuvuttavaa aikaa. Ennen joululomaa minustakin alkoi tuntua, että yritän vain selvitä päivästä toiseen. Vuodenvaihde tarjosi toivottavasti lepohetken mahdollisimman monelle. Uskon, että nyt — kun rokotesuoja on jo melkein oven takana — meillä on jälleen voimia katsoa tulevaan. On aika unelmoida ja tehdä huomista.

Helsingin yliopisto loi visionsa globaalin pandemia­kriisin kynnyksellä. Nyt vuoden alusta voimaan tullut strategiamme vuosille 2021–2030 kertoo, miten näemme paikkamme maailmassa ja kuinka tahdomme tutkia, opettaa ja oppia sen parhaaksi.

Strategiatyön yhteydessä päivitimme myös arvomme: totuus, vapaus, sivistys ja yhteisöllisyys valavat perustan, jolta ponnistamme kohti tavoitteita. Tulevaisuutta voi rakentaa parhaiten, kun tiedostaa, millaiselle pohjalle sen tekee. Sama pätee ihmisiin yksilöinä.

Ihmiset — tutkijat, opettajat, opiskelijat ja asiantuntijat — tekevät yliopiston. Niinpä yhteisössämme on noin 40 000 erilaista tapaa ymmärtää, mitä arvomme tarkoittavat. Yhteinen käsitys niistä rakentuu vain dia­login kautta. Siksi järjestimme syksyllä keskustelutilaisuuksia, joissa yliopistolaiset kävivät inspiroivaa ajatustenvaihtoa siitä, mitä yliopiston arvot heille henkilökohtaisesti merkitsevät. Into tarttui jopa ruudun takaa! Tänä keväänä keskustelu jatkuu esihenkilöiden ja opettajien vetäminä ryhmäkeskusteluina ja digitaalisissa arvokahviloissa.

Kriisi saa pohtimaan elämän tarkoitusta

Arvojen pohdinta puhuttelee ihmisiä erityisesti kriisin kohdatessa. Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra tutki syksyllä, mitä suomalaisten arvoille ja asenteille tapahtui, kun pandemian saneleman pakon edessä jouduimme muuttamaan arkeamme radikaalisti. Elämäntavat pandemian jälkeen -selvityksen noin 1 500 osallistujasta 45 prosenttia vastasi, että oli raskaimpien COVID-19-rajoitusten aikana pohtinut aiempaa syvällisemmin, mikä itselle on elämässä tärkeää. Vastaajista 39 prosenttia oli pohtinut myös arvojaan ja elämän tarkoitusta.

Arvotyön tulee jatkua, niin yliopistossa kuin yhteiskunnassa. Merkitykselliset asiat tulee elää arjessa todeksi keskustelujen ja tekojen kautta. Vain siten rakennamme sellaista tulevaisuutta, jonka haluamme nähdä.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehdessä 1/2021.