Lääkärien vuosikurssi teki lahjoituksen sähköisiin kurssikirjoihin

Tammikuussa 1964 opintonsa aloittaneet lääkärit ja hammaslääkärit tekivät vuosikurssijuhlassaan ainutlaatuisen tempauksen. Kurssi innostui lahjoittamaan
1 000 euroa nykyisten lääkäriopiskelijoiden käyttämän Gray’s Anatomy -kirjan sähköisen kirjaversion vuosilisenssiin. Lahjoitus sai kipinän Lahjoita kurssikirja -kampanjasta.

Anestesian erikoislääkäri, LKT Eija Nilsson huokuu hyvää mieltä kertoessaan lahjoituksesta.

Lahjoittamiseen tuli loppuryntäys vaikka aluksi olimme hieman huolissamme onnistumisesta. Moneen meistä vaikutti Lääkäriyden ytimessä -dokumentti, jonka näkeminen palautti mieleen lääkäriyden arvot, Nilsson kertoo.

Lahjoitus iPadeihin

Lääketieteen opinnot ovat muuttuneet elektronisten ja entistä vuorovaikutteisempien opetusmateriaalien mukana. Perinteiset oppikirjat ovat vaihtuneet sähköisiin versioihin, luentomateriaalit ovat verkossa ja muistiinpanot tehdään sähköisesti. Jane ja Aatos Erkon säätiön lahjoituksella voidaan hankkia kaikille vuosina 2013 ja 2014 opintonsa aloittaville uusille opiskelijoille iPad-tablettitietokoneet.

- Olen seurannut luennon siitä, miten iPadeja hyödynnetään opetuksessa. Luento oli valaiseva ja näytti, mitä hyvää laitteella voi tehdä. On tärkeää, että on monenlaisia opetusmetodeja – ei vain klassista luentosysteemiä ja kirjaa, Nilsson toteaa.

Mitä lääketieteellinen tiedekunta merkitsee Nilssonille, lääketieteen alumnille?

- Olen vielä mukana toiminnassa, vaikkakin eläkkeellä. Teen monenlaista vapaaehtoistoimintaa. Tiedekunnan juhlapäivän kaltaiset tapahtumat ovat tärkeitä: näkee, missä mennään milläkin erikoisalalla ja voi tutustua nykyopetukseen, iloitsee Nilsson kollegoidensa tapaamisesta.

Teksti: Helsingin yliopisto, Heidi Lehmuskumpu
26.3.2014