Yliopistosta tuli Reilun kaupan korkeakoulu

Helsingin yliopistolle myönnettiin tänään Reilun kaupan korkeakoulun arvonimi – järjestyksessä toisena suomalaisyliopistona.

Opiskelijat tekivät syksyllä 2012 aloitteen Reilun kaupan arvonimen hakemisesta yliopistolle, ja johto tarttui ehdotukseen. Reilun kaupan tukeminen on konkreettinen tapa tukea kestävää kehitystä ja tehdä hankintakäytännöistä vastuullisempia.

– Tavoite on tehdä Reilusta kaupasta yliopistoyhteisön yhteinen asia. Mukana työssä ovat opiskelijat, henkilökunta, ravintolatoimijat sekä yliopiston kumppanit.  Haluamme yhdessä edistää yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden toteutumista kansainvälisesti, sanoo kansleri Thomas  Wilhelmsson.

Wilhelmsson vastaanotti yliopistolle myönnetyn arvonimen tänään 21.10. Helsingin kaupungintalolla.  Helsingin kaupunki sai samassa tilaisuudessa Reilun kaupan kaupungin arvonimen.

Reilun kaupan korkeakouluna yliopisto sitoutuu edistämään Reilu kauppa -sertifioitujen tuotteiden käyttöä ja saatavuutta hankinnoissaan sekä lisäämään yliopistolaisten tietoisuutta Reilusta kaupasta ja sen merkityksestä globaaleissa tuotanto- ja kulutussuhteissa.

Sosiaalisesti vastuullinen ja ympäristön kannalta kestävä kuluttaminen näkyvät vuonna 2014 entistä paremmin yliopiston tilaisuuksissa ja viestinnässä – samoin näkyvät myös kehitysmaiden ongelmat ja globaalin taloudellisen tasa-arvon edistäminen.

Reilua kahvia ja teetä

Yliopistolla juodaan päivittäin tuhansia kupillisia kahvia ja teetä, joten merkin valinnalla on merkitystä. Yliopiston virallisissa tilaisuuksissa tarjottava kahvi ja tee on jatkossa aina Reilun kaupan kahvia ja teetä. Valinnasta on sovittu HYY RavintoloidenFazer Amican ja Sodexon kanssa, joten tarjoilutilausta tekevän yliopistolaisen ei itse tarvitse huolehtia asiasta.

HYY Ravintolat toimittaa yli puolet kaikesta yliopiston tiloissa ja tilaisuuksista tarjoillusta kahvista ja teestä.

– Olemme iloisia voidessamme edistää Reilua kauppaa, sanoo HYY Ravintolat Oy:n toimitusjohtaja Arja Kosonen.

– UniCafe-opiskelijaravintoloissa Reilun kaupan tuotteita on tarjottu jo vuodesta 1999. Kun omistajana ja asiakkaana on opiskelija, on vastuullisten valintojen edistäminen luonnollinen osa työtämme.

Kaikkien sopimusravintoloiden tavoite on kasvattaa Reilun kaupan tuotteiden valikoimaa toimipisteissään.