Valkoinen takki ja parempi maailma

Lääkärintyöstä Kiinassa unelmoinut Zhong-qing Jiang päätyi elintarviketieteilijäksi ja nyhtökauran keksijäksi Suomeen.

Zhong-qing Jiang kasvoi itäisessä Kiinassa, Anhuin maakunnassa. Kiinalaisittain hän on pikkukaupungin poika: synnyinkaupunki Anqingissa asuu vain 6—7 miljoonaa ihmistä.

— Isoisäni tahto ja omakin unelmani oli, että minusta tulisi lääkäri ja pelastaisin joskus vielä ihmishenkiä, Jiang kertoo.

Jiang ei kuitenkaan menestynyt lääketieteellisen pääsykokeissa ja ajautui hieman sattumalta elintarviketieteiden pariin.

— Ainakin valkoinen takki yhdistää näitä kahta alaa, Jiang hymyilee.

— Ja elintarviketieteilijänäkin voi olla hyödyksi ihmiskunnalle. Se, mitä syömme ja miten ruokamme tuotamme, on aika iso asia ilmastonmuutoksen hillitsemisessä.

Kasviproteiinien tutkija

Jiang toimii paremman huomisen puolesta tutkimalla ja tuotteistamalla härkäpapuja ja fava-papuja.

— Olen mielelläni mukana lisäämässä kasvisproteiinien osuutta ruokavalioomme. Haluan tuottaa ravinteikasta, hyvän makuista ja kestävän kehityksen mukaista ruokaa.

Jiang on toteuttanut tavoitettaan mainiosti. Hän on yksi suositun kotimaisen nyhtökauran kehittäjistä ja Gold&Green –yrityksen perustajajäsen yhdessä idean äidin Maija Itkosen ja tutkija Reetta Kivelän kanssa.

Kasvisruokakaan ei automaattisesti ole tae ympäristöystävällisyydestä, Jiang huomauttaa.

— Aasiassa suosittu lasinuudeli on karu esimerkki siitä, miten tuote voi pahimmillaan olla ravitsemuksellisesti köyhää ja samalla saastuttaa ympäristöä. Ensin lasinuudelista pestään proteiini pois, minkä jälkeen proteiinit kulkeutuvat rehevöittämään vesistöjä.

Koko ruokatuotantoprosessia ja tuotannon teknologiaa täytyy tutkia ja katsoa uusin silmin, Jiang näkee.

— Tällainen laaja-alainen ajattelu on hieno trendi Helsingin yliopistossa elintarviketieteissä. Esimerkiksi väitöskirjani ohjaaja Tuula Sontag-Strohm on erittäin hyvä hahmottamaan tällaista laajaa kuvaa.

Suomeen ja yrittäjäksi

Ensi kerran Jiang tuli Suomeen vaihto-opiskelijaksi vuonna 2008, eikä varsinaisesti ole sen jälkeen muualle lähtenyt.

Vaihtovuotensa jälkeen hän pääsi Reetta Kivelän tutkimusassistentiksi, luki maisteriksi ja väittelee näillä näkymin tänä vuonna tohtoriksi härkäpapujen maku- ja rakenneasioista.

— En ole koskaan hakenut mihinkään toiseen yliopistoon. Olen onnekas ja kiitollinen, että olen saanut opiskella ja hankkia ammattitaitoni juuri täällä.

— Helsingin yliopistossa on hienoja opettajia ja ohjaajia, ja olen saanut olla mukana upeissa tutkimusryhmissä. En ihmettele, että Helsingin yliopiston elintarviketieteet on rankattu maailman huipulle.

Vuodesta 2015 alkanut kokopäivätyö Gold&Greenin päätutkijana jatkuu uusia tuotteita kehitellen. Suomessakin Jiang viihtyy hyvin.

— Suomi on mukavan rauhallinen maa. Tutkimiseen on helppo keskittyä. Opiskeluympyröistä löysin myös kiinalaistaustaisen vaimoni, joka niin ikään viihtyy täällä ja on löytänyt myös mukavia töitä, joten asettumisemme Suomeen on varsin onnistuneella mallilla.

Liity Helsingin yliopiston omaan alumniyhteisöön