Alumnilta merkittävä lahjoitus oman alan kurssikirjoihin

Matematiikan ja fysiikan alumni Marja Voipio teki joulun 2018 alla merkittävän lahjoituksen Lahjoita kurssikirja -kampanjaan. Erityisesti Voipion toiveena oli luonnontieteen alan e-kirjojen hankkiminen opiskelijoiden ja tutkijoiden käyttöön.

Suoraa tukea opiskelijoille

Marja Voipio pohti joulun alla, mihin konkreettiseen kohteeseen hän voisi tehdä lahjoituksen loppuvuodesta.

– Vaihtoehdoista kurssikirjojen ja mielellään juuri e-kirjojen tukeminen tuntui luontevalta. Oppiaineista toivoin voivani tukea erityisesti fysiikkaa, geofysiikkaa, tähtitiedettä ja meteorologiaa, Marja Voipio kertoo.

Opiskelijoita on ollut mahdollisuus tukea Lahjoita kurssikirja -kampanjan kautta jo vuodesta 2012. Kirjastolle jokainen lahjoitus on ilon aihe.

– Marja Voipion toive tehdä lahjoitus sähköisiin kurssikirjoihin eli e-aineistoihin oli meille hieno uutinen. Lähetimme oppiaineiden tutkijoille ja opettajille tiedustelun oppimateriaalitoiveista, ja saimme ilahtuneen vastaanoton lisäksi nopeasti listan toivotuista kirjoista, iloitsee palvelujohtaja Marja Hirn yliopiston kirjastosta.

– Hankimme kaikki kirjat e-aineistoina. Ainostaan muutamaa kirjaa ei ollut saatavilla sähköisenä, ja siksi hankimme myös muutaman painetun kirjan, Hirn jatkaa.

Lahjoituksella saatiin lähes 20 kirjaa

Marja Voipion lahjoituksella ostettiin lopulta lähes 20 kirjaa, joista pääosa sähköisinä. Lisäksi kirjasto hankki jonkin verran aineistoa myös omilla määrärahoillaan.

– Lista hankituista kirjoista on vakuuttava. Listalla on aloja, joita ei opiskellessani 50 vuotta sitten vielä edes tunnettu, mutta toisaalta myös muutama fysiikan klassikko, joita opiskeltiin jo tuolloin, Voipio kertoo.

– Toivottavasti muutkin alumnit ja yliopiston ystävät innostuvat tukemaan opiskelijoita ja tutkijoita myös tällä tavalla, kannustaa Voipio.

Lisätietoja kampanjasta

www.helsinki.fi/lahjoitakurssikirja

E-kirjoina hankittavat:

• Huaiyu Yaun, Barbara Romanowicz (editors)/ Lithospheric discontinuities, Wiley 2018, AGU Geographics Monographs Series.
  • Satoshi Yamamoto/ Introduction to Astrochemistry, Chemical Evolution from Interstellar Clouds to Star and Planet Formation, Springer 2017.
  • Binney & S. Tremaine/ Galactic Dynamics, Second Edition, Princeton University Press, 2008.
  • Krautkrämer, J. and Krautkrämer, H./ Ultrasonic Testing of Materials, Springer, 4th ed. 1990.
  • J. R. Hook, H. E. Hall /Author Solid State Physics, 2nd Edition, Wiley 1991.
  • Eugene F. Milone, William J.F. Wilson /Solar System Astrophysics: Background Science and the Inner Solar System (Astronomy and Astrophysics Library) 2nd ed. 2014, Springer.
  • Ingrid Mann, Nicole Meyer-Vernet, Andrzej Czechowski (editors)/ Nanodust in the Solar System: Discoveries and Interpretations, Springer 2012.
  • J.-C. Vial, O. Engvold (editors) /Solar Prominences, Springer, 2015.
  • Y. Kamide, A. Chian (editors)/ Handbook of the Solar-Terrestrial Environment, Springer, 2007.
  • V. Bothmer, J.A. Daglis / Space Weather – Physics and Effects, Springer, 2007.
  • McSween, Harry Y. jr & Huss, Gary R. /Cosmochemistry, Cambridge University Press, 2010.
  • Rose J.L / Ultrasonic Waves in Solid Media, Cambridge University Press, rev. ed. 2014  “Ultrasonic guided waves in solid media”.
  • Geoffrey K. Vallis / Atmospheric and Oceanic Fluid Dynamics Fundamentals and Large-Scale Circulation, 2nd ed. Cambridge University Press, 2017.
  • Torsvik & Cocks / Earth History and Palaeogeography, Cambridge University Press 2016.
  • Ernst, R. / Large Igneous Provinces, Cambridge University Press 2014.

Painetut kirjat

• Trigo-Rodrigues, Josep Maria; Gritsevich, Maria; Palme, Herbert (eds.) /Assessment and Mitigation of Asteroid Impact Hazards: proceedings of the 2015th Barcelona Asteroid Day, Springer, 2017.
  • Hugues Goosse/ Climate System Dynamics and Modelling, Cambridge University Press, 2015.
  • Kittel, Charles / Introduction to Solid State Physics, 8th Edition, Wiley 2005.