Nuoren fyysikon palkinto Ari-Pekka Honkaselle

Suomen Fyysikkoseura on palkinnut nuoria fyysikoita erinomaisista lopputöistä. Kovatasoisessa kilpailussa ensimmäisen sijan saavutti Ari-Pekka Honkanen materiaalifysiikan alaan kuuluvalla pro gradu -työllään "Pallotaivutettujen kideanalysaattorien röntgendiffraktio-ominaisuudet". Kunniamaininnalla palkittiin Jaana Heikkilä hiukkasfysiikan lopputyöstään "Searching for degenerate Higgs bosons using a profile likelihood ratio method". Molemmat palkitut ovat Helsingin yliopistosta.

Arvoltaan 1000 euron suuruinen palkinto jaettiin ensimmäistä kertaa torstaina 31.3.2016 Oulussa vuosittaisilla Fysiikan päivillä. Palkinnon tarkoituksena on tukea nuoria fyysikoita ja palkita heitä poikkeuksellisen ansiokkaista suorituksista.

- Heti ensimmäinen kilpailu osoitti Suomen fysiikan yliopistokoulutuksen kovan tason, sanoo Suomen Fyysikkoseuran puheenjohtaja, professori Jyrki Saarinen Itä-Suomen yliopistosta.

- Tämä on erinomaista, sillä fysiikan merkitys työelämässä kasvaa. Yhä useammat käyttämämme laitteet niin kotona kuin työpaikallakin perustuvat fysiikan keksintöihin.

Voittajatöissä yhdistyivät laaja teoreettinen ja kokeellinen osaaminen

Ari-Pekka Honkasen röntgenspektroskopiaa käsittelevä työ sai alkunsa kesäharjoittelusta ESRF-synkrotronilla Ranskan Grenoblessa ja on tähän mennessä paitsi tuottanut kaksi vertaisarvioitua julkaisua myös herättänyt runsaasti huomiota maailmalla.

- On hienoa saada tunnustusta työstä, jonka tekemiseen on käyttänyt runsaasti aikaa. Työni mieleenpainuvin hetki oli se, kun ensimmäistä kertaa sain laskettua mallistani ennusteita, jotka vastasivat kokeellisesti havaittuja tuloksia. Silloin tiesin löytäneeni jotain uutta, kertoo siviilipalvelustaan tällä hetkellä suorittava Honkanen.

- Innovaatiot eivät synny sormia napsauttamalla, vaan vaativat laaja-alaista ja pitkäjänteistä perustutkimusta. Palkinto motivoi ottamaan vastaan haasteita ja inspiroi nuoria tutkijoita rohkeisiin avauksiin, kertoo työn ohjaaja, akatemiatutkija Simo Huotari Helsingin yliopistosta.

Kunniamaininnalla palkitun Jaana Heikkilän työ lähti liikkeelle hiukkasfysiikan tutkimuskeskus Cernistä, jossa hän kehitti Higgsin bosoniin liittyvän analyysimenetelmän. Menetelmää kuvaavan vertaisarvioidun julkaisun lisäksi Heikkilä ansaitsi työllään vielä opiskelijana ollessaan paikan tarkoin kontrolloidussa julkaisulistassa maailman eturintaman hiukkasfyysikoiden joukossa.

- Se oli huippuhetki, Heikkilä sanoo.

- Työstin menetelmää ja analyysiä yhteensä 1,5 vuotta opintojen ohessa, joten gradunteko vaati paljon pitkäjänteistä työtä, kertoo Fysiikan tutkimuslaitoksella nyt tohtorikoulutettavana työskentelevä Heikkilä.

Vuonna 1947 perustettu Suomen Fyysikkoseura jakoi palkinnon nyt ensimmäistä kertaa. Seura tukee fysiikan tutkimusta, järjestää luento- ja kokoustilaisuuksia, julkaisee alan kirjallisuutta ja ylläpitää yhteyksiä kansainvälisiin ja kansallisiin fysiikan järjestöihin.

Lisätiedot:

Professori Jyrki Saarinen, 050 595 4348, jyrki.saarinen@uef.fi

Ystävällisin terveisin
Minna Meriläinen-Tenhu, 050 415 0316,@MinnaMeriTenhu, minna.merilainen@helsinki.fi