Myötätunto mullistaa työelämän

Ilman myötätuntoa ei synny inhimillistä hyvinvointia tai syviä ihmissuhteita. Mutta mahtuvatko kilpailukyky ja inhimillisyys samaan organisaatioon? Tätä selvittävät yliopiston CoPassion-tutkijat.

Helsingin yliopiston CoPassion-myötätuntotutkijoiden teeseissä yritykset ja organisaatiot voivat hyvin, jos ne pystyvät sopeutumaan työelämän muuttuneisiin vaatimuksiin: parempaan tiimityöskentelyyn, vastavuoroiseen auttamiseen ja tiedon leviämiseen.

Käytännössä tutkijat kouluttavat työntekijöitä ja esimiehiä tunnetaidoissa ja luonteenvahvuuksissa. Koulutettavina organisaatioina ovat tähän mennessä olleet Nordea, LähiTapiola, Espoon kaupunki, Kansallisgalleria (Ateneum, Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo) sekä Mtv3 Uutiset.

− Yksi koulutusinterventio kestää noin kahdeksan viikkoa ja koostuu noin 20 yhdessä vietetystä tunnista ryhmän kanssa (6 kappaletta 3 tunnin sessioita). Koulutamme noin 15–20 henkilön ryhmän kerrallaan, tutkija, kouluttaja Miia Paakkanen kertoo.

− Koulutusten avulla työntekijät osaavat tunnistaa paremmin omia ja muiden tunteita sekä vuorovaikuttaa tavalla, joka kommunikoi välittämistä ja myötätuntoa tai vaikka iloa toisen iloa kohtaan. Lisäksi tutkimme ja pyrimme edistämään yritysvapaaehtoistoimintaa ja hyvien ideoiden jakamisen mallia eri organisaatioissa, hankkeen johtaja, kirkkososiologian professori Anne Birgitta Pessi jatkaa.

Miten tulla myötätuntoisemmaksi?

CoPassion-tutkijoiden mukaan myötätunto on opeteltavissa ja vahvistettavissa oleva taito.

− Opettelemalla kuuntelemaan toista, herkistymällä katsomaan maailmaa hänen perspektiivistään ja vahvistamalla auttamisen taitoja, ihminen voi kasvaa myötätuntoisemmaksi, tutkijatohtori Frank Martela (@f_Martela) summaa.

Huomaamisella, tunteella ja asenteella sekä pienilläkin konkreettisilla teoilla on suuri merkitys myötätunnon lisäämisessä.

Myös organisaatioissa ja liiketoiminnassa tunteille ja inhimillisyydelle tulisi antaa tilaa. Pessin mukaan tämä voi tapahtua esimerkiksi arkisena palautteenantona tai tervehtimiseen panostamisena:

− Ystävällinen käyttäytyminen, myötätunto ja empatia ovat niitä keskeisiä mekanismeja, joilla myönteiset tunteet ja esimerkiksi työn imu siirtyvät ihmisten välillä työpaikoilla.

− Kaiken kiireen keskellä ja epävarmuuden vastapainoksi tulisi myös olla armollinen itselle niin, että se ulottuu työtovereihinkin, tutkimusjohtaja Jari Hakanen (@jari_hakanen) lisää.

Jollei myötätunnolle ole tilaa organisaation arjessa, ei myöskään hyvä ihmisten välillä ei pääse tarttumaan.

− Jo sekin on tärkeää, että myötätunto tunnistetaan ja että ihmiset tajuavat arkisten tekojensa suuren vaikutuksen: töissä on lupa olla tunteva ja lämmin, Pessi korostaa.

Myötätunto lisää tuottavuttaa.  Ennen kaikkea se edistää työhyvinvointia ja inhimillisesti kestävää työelämää.

CoPassion-seminaari tuo Helsinkiin tunnetuimmat myötätunnon tutkijat

Kaksipäiväinen seminaari tarjoaa näkökulmia muun muassa myötätunnon etymologiaan sekä myötätunnon johtamiseen.

Myötätunnosta ja aivoista puhuu tutkija Katri Saarikivi (@katrisaarikivi), Helsinki Challenge -tiedekilpailun pääpalkinnon voittaneen NEMO (Natural Emotionality in Digital Interaction) -tiimin vetäjä.

Saarikiven ohella seminaarin muita puhujia ovat Ph.D., Monica Worline (@monicaworline), CompassionLab / Stanford Compassion Center; prof. Dirk van Dierendonck, Erasmus University; Ph.D., Christin Mellner, Stockholm University; Prof. Bent Sörensen (@bent_meier), Copenhagen Business School; Prof. Sally Maitlis, University of Oxford; ekumeniikan professori Risto Saarinen teologisesta tiedekunnasta ja PhD, Walter Osika (@OsikaWalter), Stockholm University.

Kommentaattoreina toimivat muun muassa professori Esa Saarinen (@esasaarinen), Aalto-yliopisto, Perheyritysten liiton toimitusjohtaja Leena Mörttinen (@LMorttinen), HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen ja dogmatiikan yliopistonlehtori Olli-Pekka Vainio teologisesta tiedekunnasta.

Seminaari on englanninkielinen ja maksuton. Tapahtumapaikkana on Helsingin yliopiston päärakennus, Suuri juhlasali (Unioninkatu 34, 2. krs. / Esteetön kulku: Fabianinkatu 33). Tervetuloa mukaan!

Seminaarin järjestäjänä toimii teologisen tiedekunnan monitieteinen ja uraauurtava Myötätunnon mullistava voima (CoPassion) tutkimushanke, joka pyrkii muuttamaan työelämän myötätuntoisemmaksi.

Osalllistu seminaariin:

CoPassion seminar – Revolutionizing work through compassion

Facebook: CoPassion Seminar

Anna tukea:

Tue myötätuntotutkimusta!

Seuraa hanketta:

facebook.com/copassiontutkimus/

@CoPassion_hanke

Lue myös:

Myötätuntoon panostaminen lisää sitoutumista työhön ja työnantajaan