Mobiilipeli Mars Mania julkistettiin

Peli ammentaa ideansa professori Minna Palmrothin tutkimusryhmän supertietokoneilla tekemästä avaruussään mallinnusinnovaatiosta.

Kajak Games -peliosuuskunnan jäsenet Kajaanin ammattikorkeakoulusta ovat toteuttaneet ja julkistaneet kansainvälisenä yhteistyönä tehdyn PRACE Mars Mania -mobiilipelin. Sitä käytetään apuna myös tiede- ja yleisötapahtumissa, kun nuorille kerrotaan supertietokoneiden tehosta ja koneiden mahdollistamasta tieteellisestä tutkimuksesta.

Avaruussään tutkijat pelin innoittajina

Pelin innoittajana on toiminut Helsingin yliopiston avaruussään tutkimusryhmän tieteellinen innovaatio, Vlasiator-avaruussään mallinnuskoodi. Se on saanut supertietokoneresursseja PRACE-hankkeelta (Partnership for Advanced Computing in Europe) ja tukea Euroopan tutkimuskomissiolta. Taustalta löytyvät siis myös CSC – Tieteen tietotekniikan keskus ja EU-rahoitteinen PRACE-5IP-projekti.

– Mobiilipeli on ollut meille hieno tilaisuus esitellä avaruutta tutkimuskohteena myös suurelle yleisölle, sanoo professori Minna Palmroth (@MinnaPalmroth) fysiikan laitokselta.

Pelissä avaruusluotain matkaa Marsiin vaaroja väistäen

Pelin ideana on lähettää ja ohjata avaruusluotain Marsiin tai ulkoavaruuteen ja vältellä avaruuden vaarallisia sääilmiöitä sekä meteoriitteja.

Tiedeosiossaan peli esittelee myös maailman tarkimman avaruussään mallinnusohjelmiston, Minna Palmrothin tutkimusryhmän kehittämän Vlasiatorin.

Palmroth esittelee työtään PRACEdays17-tiede- ja teollisuuskonferenssissa Barcelonassa 16.–18. toukokuuta. Samassa tilaisuudessa PRACE Mars Mania -peli julkistettiin kansainvälisesti.

Mobiilipeli oli kansainvälinen asiakasyhteistyöhanke

Pelin kehittivät Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijat Jyri Honkakoski, Veikka Huttunen, Salla Isola, Mikko Juutinen, Juuso Pönkänen ja Juho Salminen. He saivat tiedetukea Minna Palmrothin tutkimusryhmältä, jonka jäsenet Urs Ganse ja Sebastian von Alfthan osallistuivat myös projektin työkokouksiin.

– Peliprojekti on ollut meille todellinen asiakasyhteistyöhanke. Tämä on saatu aikaan siten, että on löydetty innostuneet opiskelijat, jotka ovat tehneet töitä yhdessä kansainvälisen asiakasohjaustiimin kanssa, sanoo Kajak Gamesin toimitusjohtaja Antti Tiiro.

Testilaitteet Kajak Gamesin peliprojektille toimitti CSC – Tieteen tietotekniikan keskus, ja kansainvälinen PRACE-projektiryhmä oli mukana pelinkehityksen kaikissa vaiheissa.

PRACE Mars Mania -peli on ladattavissa Google Playsta ja App Storesta.

The Partnership for Advanced Computing in Europe (PRACE) on kansainvälinen voittoa tavoittelematon järjestö, jonka suurteholaskennan tutkimusinfrastruktuuri tarjoaa supertietokoneresursseja ja palveluja eurooppalaisille tutkijoille tieteen ja teollisuuden tarpeisiin. Esimerkiksi ilmaston, avaruus- ja geotieteiden, nanoteknologian, laskennallisen kemian, suurenergiafysiikan ja biotieteiden tutkijat sekä insinöörit tarvitsevat huipputason superkoneita.

Professori Minna Palmroth pitää juhlaluennon 31.5.2017, kun yliopiston uudet professorit esittäytyvät.

Min­na Palm­roth – Ava­ruus­sään en­nus­ta­ja

Elämä avaruudessa -tapahtumat yliopiston Tiedekulmassa 17. ja 18.5.2017.

Avaruustiede kaupallistamisen draiverina

Lisätietoja avaruussäästä ja suurteholaskennasta peliprojektissa

Professori Minna Palmroth, minna.palmroth@helsinki.fi

PRACEn peliprojektin vetäjä Tiina Leiponen, tiina.leiponen@csc.fi