Tuore kemian professori kehittelee uudenlaisia nanomateriaaleja

Pedro Camargo koettaa saada kemiallisia reaktioita kiihdyttävät katalyytit toimimaan täysin uusiutuvalla energialla.

Mennyt ja tuleva kohtaavat Helsingin yliopiston kemian osastolla 6.3.2019, kun epäorgaanisen kemian emeritusprofessori Markku Leskelä ja helmikuun alussa epäorgaanisen materiaalikemian professorina aloittanut Pedro Camargo pitävät yhteisen juhlaluennon.

Leskelä vetää luennossaan yhteen viidelle vuosikymmenelle ulottuvaa uraansa. Camargo puolestaan luo katsauksen omaan tutkimukseensa. Hän on paneutunut metallipohjaisiin nanomateriaaleihin, joita voi hyödyntää katalyyseissa.

– Koetamme kehitellä nanopartikkeleita, joissa yhdistyisivät katalyyttisten metallien ja plasmonisten metallien ominaisuudet. Katalyyttiset metallit kiihdyttävät kemiallisia reaktioita. Plasmoniset metallit taas keräävät auringon valosta energiaa, Camargo selittää.

Toimiakseen katalyytti vaatii tietyn lämpötilan. Jos katalyytilla on myös plasmonisia ominaisuuksia, se voi kerätä tarvitsemansa energian suoraan auringon valosta.

Plasmonisia metalleja ovat esimerkiksi kulta, hopea ja kupari. Katalyytteina ne sen sijaan eivät ole aina tehokkaita.

Camargon mukaan katalyyttisten ja plasmonisten ominaisuuksien yhdistäminen yhteen metallipohjaiseen materiaaliin olisi mullistavaa kemianteollisuuden kannalta. Kemiallinen reaktio voisi kiihtyä täysin puhtaalla energialla.

Nykyisin lähes kaikkien kemikaalien valmistuksessa käytetään katalyytteja.

Uudenlaisia metallipohjaisia nanomateriaaleja voisi hyödyntää katalyytteina esimerkiksi lääketeollisuudessa tai petrokemian teollisuudessa esimerkiksi muovien valmistuksessa.

Nouseva tutkija ja konkari

Ennen Helsinkiin tuloaan Camargo työskenteli professorina São Paulon yliopistossa.

Maailmalla hänet on nostettu esiin nousevana huippututkijana. Vuonna 2018 hän oli mukana Chemistry – A European Journal -julkaisun nuorten kemistien erikoisnumerossa.

– Helsinki on minulle askel uralla eteenpäin. Helsingin yliopisto on yksi maailman parhaista yliopistoista, ja täällä on hyvät edellytykset tutkimukselle. Täällä olen myös lähempänä eurooppalaisia yhteistyökumppaneitani kuin Brasiliassa, Camargo pohtii.

Markku Leskelä on tullut tunnetuksi paitsi Helsingin yliopiston professorina myös Suomen akatemian atomikerroskasvatuksen huippuyksikön johtajana. Hän on julkaissut 700 tieteellistä artikkelia, ja hänen nimissään on 53 patenttia tai patenttihakemusta.

Juhlaluento 6.3.2019 klo 14-16, Helsingin yliopiston kemian osasto, A. I. Virtasen aukio 1, luentosali A 110.
Professor Markku Leskelä: My five decades in chemical research
Professor Pedro Camargo: Designer catalytic-plasmonic nanoparticles for solar-driven chemistry

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Luennot ovat englanninkielisiä.
Lisätietoja: https://helsinginyliopisto.etapahtuma.fi/Kalenteri/English?id=55030