Tiedekasvatuksen edistäjiä palkittiin

Suomen yliopistoissa aloitettiin luonnontieteiden ja matematiikan opiskeluun kannustava LUMA-toiminta 20 vuotta sitten. 10 vuotta sitten toimintaa tukemaan perustettiin yliopistojen verkosto, LUMA-keskus Suomi. Juhlapäivänsä kunniaksi verkosto jakoi tunnustuspalkintoja tiedekasvatuksen edistämisestä.

LUMA-keskus Suomi palkitsi juhlaseminaarissaan 13 koulua tai päiväkotia opettajineen eri puolilta Suomea juhlaseminaarissa perjantaina 10.11.2023 Helsingin yliopistolla.

Aiemmin tunnustuksella on kunnioitettu ansioituneita tiedekasvatuksen edistäjiä yliopistoissa ja järjestöissä. Tällä kertaa LUMA-tunnustusdiplomi jaettiin ensimmäistä kertaa kouluille ja päiväkodeille. Tunnustuksen myötä LUMA-keskus Suomi haluaa korostaa koulujen ja opettajien tärkeää työtä LUMA-aineiden osaamisen edistäjinä sekä kiittää kaikkia opettajia, tulevaisuuden tekijöiden kasvattajia.

Suomen tulevaisuuden tekijät

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala painotti juhlaseminaarin puheessaan, miten LUMA-alojen osaamisen takaamisella on suuri merkitys Suomen tulvaisuuden menestyksen varmistamiseksi.

– Luonnontieteiden, matematiikan ja tekniikan osaaminen on merkittävä tekijä Suomen tulevaisuuden menestyksen kannalta. Tarvitsemme monipuolisia LUMA-osaajia koko ajan enemmän ja monilla eri aloilla. Pidän tärkeänä myös sitä, että yhä useammat tytöt ja naiset löytäisivät tiensä näille aloille, Multala korosti.

Juhlaseminaarissa kuultiin myös Helsingin yliopiston vararehtori Kai Nordlundin juhlapuhe. Nordlund avasi puheessaan 20-vuotisen LUMA-toiminnan merkitystä.

– LUMA-keskus Suomen toiminta on tutustuttanut satojatuhansia eri-ikäisiä nuoria matemaattis-luonnontieteellisen tutkimuksen saloihin. Samaan aikaan se on hyvin merkittävästi tuonut tutkimusperäisen lähtökohdan näiden aineiden opettajankoulutukseen, Nordlund kuvasi.

– Toiminta on ollut ainutlaatuista myös sikäli, että siihen on saatu mukaan kaikki Suomen yliopistot. LUMA-keskusten verkosto saavuttaa niiden ja verkkoaineistonsa kautta koko Suomen nuorison.

Palkitut päiväkodit ja koulut

Nyt luovutetut LUMA-tunnustusdiplomit myönnettiin pitkäkestoisesta ja innovatiivisesta LUMA-yhteistyöstä sekä yhteisöllisestä toiminnasta seuraaville oppimisyhteisöille:

Varhaiskasvatus

• Mukkulan päiväkodin esiopetus, Lahti
  • Niittyahon päiväkoti, Muurame
  • Päiväkoti Piilometsä, Oulu
  • Päiväkoti Satulinna, Seinäjoki
  • Taipalsaaren kirkonkylän koulun esiopetus, Taipalsaari
  • Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu, Tampere

Peruskoulut

• Lauttasaaren yhteiskoulu ja Kansainvälisen liiketoiminnan lukio
  • Maiju Lassilan koulu, Tohmajärvi
  • Malms skola, Parainen

Lukiot

• Helsingin luonnontiedelukio, Helsinki
  • Kokkolan suomalainen lukio, Kokkola
  • Lyseonpuiston lukio, Rovaniemi
  • Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio, Turku

Matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian osaamisen edistäjä

LUMA-keskus Suomi -verkostoon kuuluu 11 yliopistoa ja 13 suomalaisten yliopistojen tai yliopistokeskusten yhteydessä toimivaa LUMA-keskusta. Verkosto edistää matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian oppimista ja opetusta.

LUMA-keskus Suomi -verkostolla on opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä valtakunnallinen tehtävä. Se on ollut myös mukana laatimassa kansallista LUMA(TE)-strategiaa ja sen toimenpiteitä. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaiseman strategian tavoitteena on varmistaa, että yhteiskunnassa on LUMA-osaamista ja -ymmärrystä, joka edistää hyvinvointia sekä sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.

Lisätietojen antajat: