Suomelle kultaa ja pronssia Euroopan tyttöjen matematiikkaolympialaisista

Suomen Aino Aulanko, 18, oli paras eurooppalainen Euroopan tyttöjen matematiikkaolympialaisissa. Loistavaa menestystä täydensi Siiri Roschier, 18, pronssimitalilla. Kilpailu pidettiin 11.-17.4. Tskaltubossa, Georgiassa. Näitä lukiolaisia on ollut valmentamassa Anne-Maria Ernvall-Hytönen Helsingin yliopistosta.

Valmennusringissä mukana oleva matematiikan aineenopettajankoulutuksesta vastaava apulaisprofessori Anne-Maria Ernvall-Hytönen Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen osastolta sanoo, että menestyksen taustalla on opiskelijoiden oma ahkeruus.

– Tytöt ovat itse tehneet ihan valtavasti töitä. Heillä on hyvä porukka, jossa he juttelevat matematiikasta ja kannustavat toisiaan, arvioi Ernvall-Hytönen.

– Olympiavalmennuksen puolelta he ovat saaneet tehtäväsarjoja ja opetusta niistä aihepiireistä, joita kilpailutehtävissä käsitellään. Lisäksi he ovat varmasti opiskelleet ihan varmasti itse lisää näistä aihepiireistä, hän jatkaa.

Euroopan tyttöjen matematiikkaolympialaiset (The European Girls’ Mathematical Olympiad) ovat osa Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry:n järjestämää tiedekilpailutoimintaa.

Ernvall-Hytönen muistuttaa, että matematiikka ei ole sukupuolisidonnainen asia. Tausta tyttöjen kilpailulle on se, että kansainvälisissä matematiikkaolympialaisissa on selvä enemmistö poikia.

Kun Euroopan tyttöjen matematiikkaolympialaiset aloitettiin, oli tyttöjen osuus kilpailijoista vain noin 10 prosenttia. Kansainvälisesti tyttöjen osuus on yhä tosi vähäinen, mutta Suomessa tyttöjen osuus kilpailijoiden joukossa on kasvanut, ainakin korkeimmalla tasolla.

– Ajatus oli se, että tytöille olisi paikka, jossa he näkisivät, että muutkin tytöt kilpailevat. Se, että tytöt pääsevät matalammalla kynnyksellä mukaan rohkaisisi heitä kilpailemaan, sanoo Ernvall-Hytönen.

Suomessa kansallisia kilpailuja järjestää Matemaattisten aineiden opettajien liitto, MAOL ry, ja olympiavalmennuksesta vastaa MAOL ry:n ja Suomen matemaattisen yhdistyksen alla matematiikan olympiavalmennusjaos.

MAOL:n Tiedekilpailujen kierros alkaa loka-marraskuussa pidettävistä alkukilpailuista, joihin voivat osallistua kaikki Suomen lukiot ja yläkoulut ja oppiaineina ovat matematiikka, fysiikka, kemia, tietotekniikka. Loppukilpailut järjestettiin alkuvuodesta Kumpulan kampuksella Helsingin yliopistossa. Kilpailutoiminnan päärahoittaja on opetushallitus.