Sinistä vai punaista? Asteroidin väri kertoo sen koostumuksesta

Helsingin Observatoriossa vietetään yleisölle avointa kansainvälistä asteroidipäivää lauantaina 30.6. kello 12-18. Tervetuloa mukaan!

Asteroidit ovat Aurinkokunnan kehityksen alkuvaiheissa syntyneitä kivistä ja pölystä koostuvia pienkappaleita asteroidivyöhykkeellä Marsin ja Jupiterin välissä. Vaikka asteroidit yleisesti ovat tummia ja harmaita möhkäleitä, tarkkaan katsomalla voi harmaan sävyistä löytää eroja niiden väreissä. Ja värierot antavat vihjeitä asteroidien koostumuksesta.

– Näitä pieniä eroja löydetään tutkimalla asteroidien heijastamaa spektriä, eli heijastuneen auringonvalon jakaumaa eri aallonpituuksilla, kertoo yliopistotukija Antti Penttilä Helsingin yliopistosta.

Kiven lisäksi hiiltä, metallia tai jäätä

Spektri voi myös paljastaa sen, onko pienkappaleen rakenteessa silikaattipitoisen kiven lisäksi vaikka hiiltä, metalleja tai jäätä.

– Etenkin vesijää on kiinnostava ja arvokas resurssi avaruudessa, ja muutama yritys onkin jo perustettu tavoitteena louhia tulevaisuudessa vettä asteroideilta, hän sanoo.

Antti Penttilä kertoo asteroidien väreistä myös yleisötilaisuudessa Helsingin Observatoriossa lauantaina 30.6., jolloin vietetään kansainvälistä asteroidipäivää. Päivä on samalla myös Siperiassa sattuneen Tunguskan törmäyksen 110-vuotispäivää. Yleisö on tervetullut!

Observatorion ohjelma la 30.6.

Kello 12-18 Helsingin yliopiston asteroiditutkijat demonstroivat ultraäänilevitaattorin käyttöä asteroiditutkimuksessa. Osallistu tietokoneilla citizen scientist -kansalaisprojekteihin.

Asteroiditutkijat kertovat asteroideista ja vastaavat yleisön kysymyksiin:

14.45-15.00 Grigori Fedorets: Gaia-missio ja sen asteroidihavainnot
15.30-15.45 Antti Penttilä: Asteroidien värit - linkki koostumukseen
16.15-16.30 Maria Gritsevich (englanniksi): Meteoroid impacts and their consequences

Kello 14 alkaa suora asteroidipäivän kansainvälinen lähetys Euroopan eteläisen observatorion ESO:n päämajan yhteydessä toimivasta vierailukeskuksesta Saksasta.

Kello 12.30-17 on koko perheen kraatterityöpaja planetaarion aulassa. Miltä jauhokraatterin synty näyttää suurnopeuskameran kuvaamana?

Observatorion näyttelyihin ja tapahtumiin on vapaa pääsy! Observatorion osoite on Kopernikuksentie 1, Helsinki.

Gaia-satelliitti löysi ensimmäisen uuden asteroidinsa
Kaivostoimintaa asteroideihin
Siperian tulipallo tutkittiin
Avaruusmaa Suomi -näyttely Observatoriossa