Sähkö- ja hybridiautojen suosio kasvattaa litium-akkujen ja sähkögeneraattoreissa käytettävien kestomagneettien menekkiä. Kummallekaan ei ole Suomessa kierrätysjärjestelmää, eivätkä maailman tilastotkaan lohduta. Litiumista kerätään talteen alle prosentti, ja suosituimpien kestomagneettien eli neodyymimagneettien mukana kaatopaikalle virtaa vieläkin kallisarvoisempia metalleja.
Tämä on ikävä lommo sähköautojen ekoimagossa.
Liian halvat markkinat?
Teollisuuden kierrätysinto riippuu metallien markkinahinnoista.
— Tällä hetkellä hinnat ovat sen verran alhaiset, että kierrätykseen perustuva tuotanto on lakkautettu, Helsingin yliopiston radiokemian yksikön tutkija
Hän puhuu erityisesti
— Harvinaisten maametallien erottaminen toisistaan on epäorgaanisen kemian vaikeimpia tehtäviä. Turbiineissa kuitenkin tarvitaan puhtaita metalleja.
Uuttamisen urakka
Koivulan kollega, kemisti
Harvinaisten maametallien kannattavaa talteenottoa tutkitaan myös professori
— Haastavuus on niiden kemiallisen käyttäytymisen samankaltaisuudessa: erotuksessa tarvitaan massiivinen määrä uuttoprosesseja, Lundström kuvailee.
Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/07/18.
Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.