Ratkaisuja vesihaasteisiin: Helsingin yliopisto osallistuu kansainväliseen Global Water Challenge -haasteeseen

Helsingin yliopistosta tulee Global Water Challenge –haasteen kumppani lokakuussa 2021. Haasteen tavoitteena on houkutella pohjoismaiden ja Baltian maiden aloittelevia yrityksiä esittelemään ratkaisuja erilaisiin veteen liittyviin haasteisiin.

Global Water Challenge -hankkeen tavoitteena on löytää muun muassa tekoälyn, esineiden internetin, 5G:n, kyberturvallisuuden ja robotiikan avulla ratkaisuita  ongelmiin, kuten tulviin, vesipulaan, veden saastumiseen sekä muihin veteen liittyviin ympäristökysymyksiin ympäri maailmaa. Kehitetyt ratkaisut voisivat sopia myös muiden alojen teollisuuden käyttöön. Hanke on parhaillaan käynnissä Barcelonassa ja New Yorkissa.

Helsingissä hanketta koordinoi Helsingin yliopiston innovaatio- ja yrittäjyystiimi.

– Olemme mukana Global Water Challengessa useista syistä, sanoo innovaatio- ja yrittäjyystiimin Alfonso Gutierrez.

– Ensinnäkin siksi, että sen toiminta osuu suoraan yksiin yliopistomme perusarvojen kanssa. Tartumme toimeen ja teemme osamme, jotta voimme ratkaista joitain maailman keskeisiä haasteita, hyödyttää planeettaamme ja tehdä siitä kestävämmän.

Hän muistuttaa, että Suomella, joka on yksi maailman innovatiivisimmista maista, on myös tehtävänä merkittävästi toimia kestävyyden sekä maailmanlaajuisten ympäristöongelmien käsittelemiseksi ja ratkaisemiseksi.

– Toiseksi meillä on yliopistossamme laaja tietämys ja tutkimusosaaminen veteen liittyvistä aiheista, joista voi olla hyötyä organisaatioille ja yrityksille. Kolmanneksi osallistuminen innostaa yliopisto-opiskelijoita ja tutkijoita luomaan innovaatioita ja olemaan mukana spinoffeissa ja startup -yrityksissä, jotka voivat vaikuttaa maailmanlaajuisesti kestävään kehitykseen. Neljänneksi, siinä on liiketoiminnan kannalta taloudellista järkeä, Gutierrez sanoo.

Global Water Challengen viisi startup -finalistia esitetään Slush 2021 -tapahtumassa Nordean osastolla muiden maiden Challenge-kumppaneiden esitysten ohella. Global Water Challengen startup-finalisteille on tarjolla taloudellisia investointeja Global Omniumilta, uusia liiketoimintamahdollisuuksia tai kumppanuuksia yrityskumppaneiden tai niiden verkostojen kanssa, sekä pääsy Suomen huipputeknologiaa hyödyntävän tutkimus- ja innovaatiotoiminnan sekä -alustojen pariin.

– Osana Global Water Challengen kaltaisia ​​toimia yliopisto voi toimia innovaatioalustana, joka avaa ovia. Se toimii kanavana luoda uusia innovaatioita ja ideoita, jotka voidaan lisensoida isommille tai spinoff- tai startup -yrityksille, sekä osaltaan ​​luoda uusia työmahdollisuuksia ja houkutella Suomeen kansainvälisiä lahjakkuuksia ja opiskelijoita, Gutierrez lisää.

Global Water Challengen järjestää espanjalainen Global Omnium, joka on yksi maailman suurimmista vesilaitoksista, ja sen kotimaan kumppaneita ovat myös Nordea ja IBM. Hanke järjestää roundtable -tapahtuman Helsingin yliopiston Think Cornerissa 3. marraskuuta, johon osallistuvat kaikki yhteistyökumppanit sekä Helsingin yliopiston tutkijoita.