Palkinto tieteen popularisoinnista ja 10 000 katselukertaa – Samuli Siltanen yleistajuistaa matematiikkaa video kerrallaan

Tieteen yleistajuistamisesta palkittu teollisuusmatemaatikko Samuli Siltanen viihtyy yleisönsä edessä.

Tiedettä voi popularisoida monin eri tavoin. Helsingin yliopisto palkitsee tutkijoita parhaista suorituksista vuosittain.

J.V. Snellman-palkinto, jonka saa tunnustuksena tieteellisen tiedon ansiokkaasta välittämisestä, jaettiin tänä vuonna professori Samuli Siltaselle. Hänet tunnetaan valovoimaisena esiintyjänä, joka kiertää ahkerasti puhumassa matematiikasta.

– Paras yleisöni on ilman muuta koulussa, erityisesti silloin, kun salissa on sekä yläkoululaisia että lukiolaisia. Siellä kysytään parhaat ja samalla kiperimmät kysymykset, hän kertoo.

Miten on lainkaan mahdollista, että Sirit tai navigaattorit osaavat puhua meille, sellaista Siltanen voi pohtia luokassa oppilaiden kanssa. Silloin hän käy läpi hyvää ja huonoa konepuhetta YouTube-videonsa avulla. Samalla hän käsittelee äänentuottoa ja käänteissuodatuksen tekniikkaa, sillä tietokoneäänen tuottamiseen on tarvittu inversiomatematiikan tutkimusta vuosikymmenien ajalta – ja vokaaliäänteen jakamista kahteen osaan: äänihuuliherätteeseen ja ääntöväylän suodatukseen.

YouTube on lempikanava populaarin tiedon välittämisessä

Elävä esiintyminen on Samuli Siltasesta aina paras tilanne tuoda esille tiedettä, koska siinä saa yhteyden muihin. Toiseksi parhaana hän pitää videota. "Samun tiedekanava" YouTubessa on nyt vuoden vanha ja rikkoi juuri 10 000 katselun rajapyykin.

Se ilahduttaa Siltasta, joka muutenkin käyttää paljon tiedon visualisointia.

– Omalta alaltani eli lääketieteellisen kuvantamisen matematiikasta on melko helppoa löytää kuvallinen lähestymistapa, ja kyllä se muistakin matikkajutuista on usein mahdollista. Kaavoja ei voi käyttää, mikä tietenkin kauhistuttaa matemaatikkoa, hän sanoo.

– Mutta toisaalta: eivät muusikotkaan konsertissa esittele nuotteja vaan soittavat ne. Siitä se musiikki syntyy.

Tieteellinen tieto on luotettavinta tietoa

Kun professori Siltaselta kysyy, miksi tiedeviestintää pitää tehdä, hän palaa perusasiaan: yhteiskunta panostaa tutkimukseen paljon rahaa, ja jo siksi veronmaksajilla on oikeus kuulla sen tuloksista ymmärrettävästi.

– Kun ihmiskunta kerran on suurella vaivalla kehittänyt tieteellisen menetelmän asioiden selvittämiseksi, kaikkien on hyvä olla siitä tietoisia. Tieteellinen menetelmähän on tehokkain ja luotettavin tiedonmuodostustapa. Erityisesti näinä “totuuden jälkeisinä” aikoina on hyvä muistaa, että tieteellinen tieto on luotettavinta, mitä meillä on.

Eikä hän malta olla muistuttamatta, että tieteellisten ilmiöiden yleistajuistaminen myös innostaa uusia tieteentekijöitä alalle. Sekin on tärkeää!

Katso ja lue lisää:
Samun tiedekanava
Aivojen viipalekuvantamisen testi Ylen sivuilla

Vuonna 2015 Samuli Siltanen voitti Science Slam Helsinki –tiedeviestintäkilpailun
Samana vuonna hän sai myös Vuoden tiedekongressivaikuttajan palkinnon

Yhteystiedot:
Samuli Siltanen, professori, matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan varadekaani, samuli.siltanen@helsinki.fi, @SamuliSiltanen, 029 415 1420, www.siltanen-research.net