Miltä Etelämantereen alla näyttää?

Tutkijaryhmä Helsingin yliopistosta ja Uudesta-Seelannista selvittää Etelämantereella, miten ilmastonmuutos on vaikuttanut eri eliöiden ruokavalioon. Uuden tutkimustiedon lisäksi tutkijat tarjoavat myös yleisölle mahdollisuuden sukeltaa virtuaalisesti jään alle.

Helsingin yliopiston tutkimusryhmän matka Etelämantereelle ei sujunut ilman vaikeuksia: lennot olivat myöhässä ja osa matkatavaroista kateissa. Lopulta ryhmä pääsi sotilaslentokoneella tukikohtaansa Antarktikselle uusiseelantilaisten kollegojensa kanssa.

Etelämantereella retkikunta tutkii, miten ilmastonmuutos on vaikuttanut harvinaisiin ekosysteeemeihin jäätikön alla merenpohjassa. Ryhmä dokumentoi ensi kertaa kokonaisen tutkimusmatkan virtuaalisella 360-kameralla. Näin yleisö pääsee seuraamaan, mitä tutkijat työssään tekevät.

Tutkijat yöpyvät kuusiviikkoisen matkan ajan teltoissa, vaikka lämpötila Etelämantereella saattaa laskea -40 asteeseen.

[social_media url=https://www.instagram.com/p/BaTyLjoH9cI/][/social_media]

Syö, nuku ja sukella − toista!

Kehnot sääolot pidättelivät retkikuntaa Scottin tukikohdassa reilun viikon. Nyt retkikunnan jäsenet professori Alf Norkko, meribiologi ja tutkija Joanna Norkko ja tutkimusretkeilijä Patrick Degerman ovat siirtyneet päivittäiseen rutiineihin. Ne sisältävät syömistä, nukkumistä, sukeltamista, kuvaamista ja tutkimusta.

Patrick "Pata" Degerman toimii retkikunnan valokuvaajana. Tässä  makupaloja hänen ottamistaan upeista valokuvista:

Kuka syö kenet?

Tutkimustyötä tehdään muun muassa sukeltamalla Etelämantereen jään alle.

− On ilo työskennellä kristallinkirkkaassa vedessä. Merenpohjassa näkyy paljon kiehtovaa elämää, sanoo Alf Norkko.

Tutkimusryhmä tekee suurta koetta 16 metrin syvyydessä New Harbourissa. Merenpohjaan on sijoitettu kahteen riviin kaksikymmentä sivuiltaan puolimetristä kammiota.

− Analysoimme näytteitä ja saamme lisää tietoja siitä, kuka syö kenet. Tämä voi paljastaa meille joidenkin lajien muuttaneen ruokavaliotaan 15 viimeisen vuoden aikana. Siitä voimme arvioida, mitä tämä tarkoittaa tulevaisuudessa näille arvokkaille ekosysteemeille, Norkko selittää.

Tutkimusmatka kiinnostaa

Retkikunnan esittelyvideota on katsottu lähes 1500 kertaa Youtubessa.

Retkikunta raportoi matkan tapahtumista ja edistyksestä Science Under the Ice Facebook-sivulla, jolla on jo lähes 3000 seuraajaa. Sivun kautta voi lähettää myös kysymyksiä retkikunnalle liittyen matkaan ja sukelluksiin.

Kotimaiset ja kansainväliset mediat ovat raportoineet tutkimusmatkasta.