Litiumia! — geologin katse hakeutuu vapaallakin kiviin ja kallioihin

Vaellusretkellä mökkimaisemissa tehdystä huomiosta kasvoi Henrik Kalliomäelle kenttätyöprojekti.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2023.

Hyvät kengät ja hyönteismyrkky ovat Henrik Kalliomäen varustetarpeiden kärjessä, kun hän valmistautuu kenttärupeamaan. Rankkasateella on hyvä pitää toimistopäivä, mutta pieni sade ei geologia haittaa.

— Sateella itikoita on vähemmän, ja märkä kallio näyttää kauniimmalta.

Tutkimusidea syntyi vapaa-ajalla. Kalliomäki huomasi vaellusretkellä kesämökkinsä lähellä Someron ja Tammelan alueella kiinnostavia, litiumpitoisia mineraaliesiintymiä.

— Geologin silmät ovat vapaa-ajallakin kivissä. Nyt kartoitamme koko aluetta. Pyrimme ymmärtämään, miten kallioperän pegmatiittikivet ja niissä esiintyvät mineralisaatiot ovat syntyneet.

Pegmatiitti on hyvin karkearakeista kiveä, jossa yksittäiset mineraalit voivat esiintyä jopa metrien kokoisina kiteinä.

Korvaavat akkumateriaalit ja kierrätys eivät riitä

Mökki helpottaa kenttätutkimuksen arkea.

— Kerään isompia ja pienempiä näytteitä ja kartoitan kallioperää. Käytän apunani karttoja, kompassia, GPS-laitteita, isoa geologin vasaraa ja luuppia, pikku suurennuslasia.

Kalliomäki suunnittelee kenttäpäivän reitit niin, että kartoitus sujuu systemaattisesti. Myös näennäisen tulokseton päivä kerryttää arvokasta tutkimustietoa.

— Sekin on tärkeä tietää, missä mineraaleja ei esiinny.

Litiumin kysyntä on vihreän siirtymän myötä suurempaa kuin koskaan. Sähköautojen määrä maailmassa on moninkertaistunut kymmenen viime vuoden aikana, eikä kiihtyvälle kasvulle näy loppua.

Kallioperää muovaavien geologisten prosessien ymmärrys voi antaa eväitä malminetsinnän menetelmien uudistamiseen.

— Mitään varsinaista malmin­etsintätyökalua en kuitenkaan kehittele. Tämä on enemmänkin perustutkimusta.

Vihreä siirtymä vaatii myös korvaavien akkumateriaalien käyttöön saamista ja materiaalien kierrätystä. Litiumin kysyntä ei silti vähene ainakaan lähitulevaisuudessa.

— Primäärituotantoa tarvitaan edelleen, ja kaivosten määrä lisääntyy vielä.

Henrik Kalliomäki osallistui Tiedekulman keskusteluun akkumineraaleista 23.10. Tilaisuuden tallenne on Tiedekulman YouTube-kanavalla.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

Kuka

Geotieteiden ja maantieteen osaston yliopistonlehtori Henrik Kalliomäki Helsingin yliopistosta.

Missä

Somerolla ja Tammelassa Hämeenlinnan ja Turun välimaastossa.

Mitä

Analysoi kallioperää litiumesiintymien ymmärtämiseksi.