Lasten ja nuorten tiede- ja teknologiaprojektien parhaat palkittiin kansainvälisessä gaalassa: voittajat Jordaniasta, Turkista, Portugalista ja Suomesta

Opetushallituksen pääjohtaja palkitsi lapsia, nuoria ja oppimisyhteisöjä 5.6. Tampereella järjestetyssä International LUMA StarT 2018 -palkintogaalassa.

Toista kertaa toteutettu International LUMA Start Award –palkintojenjako on yliopistojen tiede- ja teknologiakasvatusta edistävän LUMA-keskus Suomen ideoima. StarT-toimintaan oli lukukaudelle 2017-2018 ilmoittautunut 500  projektityötä sekä yli 100 hyvää opetuskäytännettä 20 maasta.

Palkinto jaettiin kolmelle parhaalle luonnontieteisiin, matematiikkaan tai teknologiaan liittyvälle projektityölle, joita lapset ja nuoret ympäri maailmaa ovat toteuttaneet. Voitot menivät tiimeille Portugalista, Turkista sekä Suomesta. Lisäksi palkinto jaettiin kolmelle oppimisyhteisölle parhaasta opetuskäytänteestä monialaisen ja ilmiöpohjaisen projektioppimisen toteuttamiseen liittyen. Palkittavat oppimisyhteisöt tulivat Jordaniasta, Turkista ja Suomesta.

Voittaneissa projekteissa nuoret olivat suunnitelleet kaivosonnettomuuksien ennaltaehkäisyyn turvakypärään liitettävän mittauslaitteisto sekä perustaneet oman kerhon, jonka tarkoituksena on edistää ympäristötietoutta omassa yhteisössä.

Päiväkoti-ikäisten lasten kanssa taas oli opittu historiasta ja entisaikojen elämästä eläytymällä koko lukuvuoden aikana kivikauden elämään.

Palkittavissa opetuskäytänteissä esitellään malleja arjen ja yläkoulun matematiikan yhdistämiseen, päiväkoti-ikäisten lasten oppimiseen toimimalla tutkijoina sekä lähes sadan koulun yhteistyöhön tiede- ja teknologiaoppimisen saralla.

Tuomaristo oli arviointiperusteissaan kiinnittänyt huomioita erityisesti luovuuteen, omaperäisyyteen, monitieteisyyteen sekä yhteisöllisyyteen.

”Avain menestykseen on uteliaisuus, luovuus ja yhteistyö. Näitä taitoja tarvitaan aikamme vaikeiden ongelmien ratkaisemiseen. StarT osallistujat ovat projekteissaan osoittaneet kaikkia näitä taitoja, joista on heille hyötyä kaikilla elämän osa-alueilla tulevaisuudessa”, kommentoi opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

LUMA StarT -gaalassa palkittiin myös yleisön suosikki sekä aktiivisin maa. Lisäksi jaettiin Suomen kansalliset parhaat palkinnot 10 parhaalle lasten ja nuorten projektitiimille ja 10 oppimisyhteisöille.

Lisätietoa:

Yhteystiedot:

LUMA-keskus Suomen ja StarT-hankkeen johtaja, professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi / Helsingin yliopisto, 050 514 1450, maija.aksela@helsinki.fi

Projektipäällikkö, kansalliset asiat, Outi Haatainen, LUMA-keskus Suomi/Helsingin yliopisto, outi.haatainen@helsinki.fi

Projektipäällikkö, kansainväliset asiat, Anette Markula, LUMA-keskus Suomi / Helsingin yliopisto, anette.markula@helsinki.fi