Laiva on lastattu kivillä

Kesken jäänyt tutkimusretki vaihtui merimatkaksi Atlantilla.

Tutkimusalus Sonne seilaa Marionin selänteeltä Etelämantereen tuntumasta kohti Saksan rannikkoa. Kyydissä on tutkijoita ja kivinäytteitä, jotka ehdittiin kerätä meren pohjasta. Pitkään suunniteltu merenpohjan kartoitus Intian valtamerelle kuitenkin typistyi korona-epidemian takia.

Alus lähti matkaan maaliskuun alussa Kapkaupungista Etelämantereen tuntumaan tutkimaan Intian valtameren pohjaa alueelle, joka on epätavallisen koholla ympäröivästä merenpohjasta. Retken oli määrä päättyä Durbaniin huhtikuun puolivälissä.

Pandemian takia paluureitti muuttui. Sonne ei rantautunut Etelä-Afrikkaan, vaan seilaa nyt Eurooppaan. Aluksella on 35 tutkijaa useista eri maista, suurin osa saksalaisia. Mukana on myös geokemian professori Christoph Beier Helsingin yliopistosta.

Koronavirus muutti suunnitelmat

– Kukaan laivalla ei ole sairastunut, mutta tunnelmat ovat silti sekavat, kertoo Beier. Tutkijoita painaa huoli omaisista.

Tutkimusretken tarkoituksena oli kartoittaa selännettä, joka on lähellä litosfäärilaattojen erkanemisvyöhykettä. Tavoitteena on luoda alueesta aiempaa tarkempi kartta ja löytää syitä selänteen olemassaololle.  Kivinäytteitä kerättiin meren pohjalta 2000-4000 metrin syvyydestä ja apuna olivat kauko-ohjatut sukelluslaitteet.

Työ jatkuu nyt laivalla. Osa tutkijoita etäopettaa, sillä aluksen nettiyhteydet toimivat satelliitin kautta.

–Teemme vuorotyötä viikon jokaisena päivä, kertoo Christoph Beier laivan olosuhteista.

Beier raportoi matkan etenemisestä twitterissä. Myrskyistä huolimatta matka on edennyt hyvin ja päiväntasaaja ylitettiin 6. huhtikuuta. Vielä ei kuitenkaan tiedetä milloin laiva saapuu Saksaan, josta Beierin matka jatkuu Helsingin yliopiston Kumpulan kampukselle.

Kumpulassa Beier tutkimusryhmineen määrittelee kivinäytteistä tarkan koostumuksen ja sen jälkeen pyrkii mallintamaan Marionin selänteen syntyä, esimerkiksi sen alaisen vaippakerroksen ominaisuuksia.

Seuraa matkan etenemisestä twitterissä @beier_christoph tai Hannoverin yliopiston verkkosivuilta.

Yhteystiedot:

Sonne

Kalastustroolarin tyyppinen Sonne on saksalainen vuonna 2014 jo alun perin tutkimuskäyttöön rakennettu alus, jossa mahtuu työskentelemään 35 tutkijaa. Sen mitat ovat:

• pituus 118 m
  • leveys 21 m