Lääkekannabiksen tutkija haki menetelmäoppia Helsingin yliopistosta

Kemian tutkijaseminaarissa vieraillut Daniel Reason kertoi lääkekannabiksen kehitystyöstä Uudessa-Seelannissa. Helsingin yliopistossa hän oli tutustumassa mallinnusmenetelmiin.

Yhteistyötä liukoisuusmallintamisessa

Helsingin yliopiston kemian yksikkö ei ole käynnistämässä kannabikseen liittyvää tutkimusta. Täällä käytetyt mallinnusmenetelmät voisivat kuitenkin soveltua myös kannabistutkimukseen.

– Monimutkaisten molekyylirakenteiden höyrynpaineiden ja liukoisuuden mallintamista on Helsingin yliopistossa tehty ilmakehätutkimuksessa, kertoi vierailua isännöinyt akatemiatutkija, dosentti Theo Kurtén Helsingin yliopistosta.

Ala on kovassa nousussa maailmanlaajuisesti, koska lääkekannabiksen myynti ja valmistus on useissa maissa jo vapautunut, ja monet valmistelevat lainsäädännön muuttamista.

Uusi-Seelanti hamuaa näille markkinoille. Lääkekannabis ei ole siellä luvallista, mutta Waikaton yliopistolla ja sen yhteyteen perustetulla lääkannabistuotteita kehittävällä ja valmistavalla Cannasouth Plant Research -tutkimuslaitoksella on erikoislupa hampun kasvatukseen ja tuotekehitykseen.

Helsingissä vieraillut Daniel Reason työskentelee Cannasouth Plant Research -tutkimuslaitoksella ja valmistelee väitöskirjaa Waikaton yliopistoon. Hän haluaa kehittää menetelmiä, joilla kasvista pystytään erottamaan tehokkaammin eri ainesosat.

–Tutkimusta ja tuotekehitystä tarvitaan, jotta markkinoille saadaan lääkkeiden hyvien tuotantotapojen GMP-standardin (Good Manufacturing Practice) mukaisia kannabis-lääkkeitä, joiden tuotantomenetelmät ovat mahdollisimman vähän ympäristöä rasittavia, sanoi Reason.

Daniel Reason puhui Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen kemistien ja fyysikoiden yhteistyöverkoston KCCP:n seminaarissa. KCCP - "Kumpula Computational Chemistry and Physics”. Seuraavista vierailuluennoista kerrotaan KCCP:n verkkosivulla.