Kimmo Tuominen vuoden dosentiksi

Pimeään aineeseen ja massan olemukseen paneutunut fyysikko Kimmo Tuominen on opiskelijoidenkin palkitsema opettaja.

– Hyvältähän se tuntuu. Joku on huomannut, että paljon olen satsannut tutkimukseen ja opetukseen, teoreettisen fysiikan dosentti ja yliopistonlehtori Kimmo Tuominen kommentoi hyvillään uutta Vuoden dosentti -titteliään.

Valinnasta päätti Helsingin yliopiston dosenttiyhdistyksen hallitus helmikuisessa kokouksessaan.

Tuominen vetää hiukkasfysiikan tutkimusryhmää, joka on paneutunut pimeän aineeseen, Higgsin bosoniin ja hiukkasten massaan.

– Tutkimuksissani liikun kahdella aivan eri etäisyysskaalalla: pienen pienten alkeishiukkasten tasolla ja toisaalta suurten kosmisten etäisyyksien taso. Tällaisessa perustutkimuksessa minua viehättää se, että ei etsitä mitään sovelluksia eikä tähdennetä hyötyä. Kyse on puhtaasta uteliaisuudesta. Selvitetään, miten luonto toimii, Tuominen sanoo.

Ylipäätään fysiikassa häntä kiehtoo selityksen voima. Kaikesta voi tehdä yksityiskohtaisia laskelmia ja verrata niitä empiirisillä kokeilla saatuun tietoon.

Higgsistä ja pimeästä aineesta Tuominen innostui ollessaan tutkijatohtorina Kööpenhaminassa Nordic Institute for Theoretical Physics NORDITAssa.

– Minulla ei ollut esihenkilöä eikä tiettyä tutkimusryhmää, joten saatoin työskennellä kovin eri alojen tutkijoiden kanssa. Nämä aiheet nousivat sieltä. Tanskassa solmitut kansainväliset suhteet ovat kantaneet näihin päiviin asti, hän kertoo.

Tarina opettaa

Opettajana Tuominen on saanut tunnustusta. Vuonna 2017 hänen valittiin Helsingin yliopiston Opettajien akatemiaan. Vuonna 2015 Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY palkitsi hänet Hyvä Opettaja – Magister Bonus -tunnustuksella.

– Erityisen hyvältä tuntuu opiskelijoilta saatu palkinto. Se on merkki, että jotain on tehnyt oikein, Tuominen sanoo.

Opetusfilosofiassaan Tuominen tähdentää sitä, että vain pieni osa oppimisesta tapahtuu luennoilla.

– Pidän kontaktiopetuksesta, mutta luennolla tulee helposti liikaa asiaa liian lyhyessä ajassa. Opiskella pitää myös luentojen ulkopuolella. Esimerkiksi verkko-opetus, sähköiset tehtävät ja videot ovat hyviä keinoja, opetuksen digitalisaatioprojektia vetänyt Tuominen sanoo.

Toinen vuoden dosentin opetuksen tukijalka on tarinallisuus. Helposti irrallisiksi jäävät faktat pitää nivoa yhteen selittämällä, rakentamalla tarinaa. Tarinan muoto on ihmiselle luontainen tapa käsitellä tietoa.

– Opiskelu voi olla jonkinlaista leirinuotiolla istumista, Tuominen naurahtaa.

Opettajana Tuominen työskentelee niin lukiolaisten, yliopisto-opiskelijoiden kuin tutkijatohtoreiden kanssa.

Vuoden dosentin valinta julkistettiin Helsingin yliopiston kanslerin järjestämässä dosenttijuhlassa 2.4.2019.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jukka Hoffrén, Helsingin yliopiston dosenttiyhdistys, 050-5005 220