Ilmansaasteongelmiin pureutunut Venture with Air -hackathon houkutteli kilpailutöitä neljältä eri mantereelta – voittajan ratkaisu optimoi sisätilojen ilmanlaatua ja lämmityskustannuksia

Kilpailun pääpalkinnon 20 000 euroa voitti Airfloow, jonka kehittämä ohjelmisto optimoi sisätilojen ilmanlaatua ja lämmityskustannuksia. Toiseksi ja kolmanneksi tulivat CompAir ja Purify kilpailutöillään, jotka tukevat ympäristöystävällistä kaupunkisuunnittelua ja puhdistavat ilmaa ionisoimalla saasteita.

Helsingin yliopisto ja Slush etsivät syys-marraskuussa 2020 ratkaisuja kaupunkien ilmansaasteongelmiin Venture with Air -kilpailun avulla. Kilpailuun saatiin vastauksia neljältä eri mantereelta, yhteensä 12 eri maasta. Kymmenistä vastauksista kahdeksan valittiin finaaliin. Kilpailun kansainvälinen tuomaristo arvosti erityisesti kilpailuratkaisujen laajaa skaalaa sekä niissä piileviä bisnesmahdollisuuksia niin yksityishenkilöiden kuin kaupunkien viranomaisten hyödynnettäviksi.

Voittajajoukkueen valtteja olivat ratkaisun kaupallinen skaalautuvuus, sekä sen potentiaali vaikuttaa merkittävästi kansainväliseen haasteeseen, eli rakennusten ilmanlaatuun ja energiankulutukseen.

Venture with Air -hackathonin ja 20 000 euron palkintopotin voittaja on portugalilainen Airfloow. Toiseksi ja kolmanneksi tulivat CompAir ja Purify kilpailutöillään, jotka tukevat ympäristöystävällistä kaupunkisuunnittelua ja puhdistavat ilmaa ionisoimalla saasteita. Ratkaisut keräsivät niin ikään kehuja tuomaristolta.

– Finaalityöt olivat kaikki erittäin kovatasoisia, mutta nämä kolme joukkuetta erottuivat teknisesti korkealaatuisilla ja skaalautuvilla sovelluksillaan. Tuomaristo oli erityisen vaikuttunut voittajatyöstä, jonka ratkaisu vastaa maailmalla merkittävään haasteeseen. Tällaisten ratkaisujen kysyntä todennäköisesti vain kasvaa kun pandemiat yleistyvät ja alamme kiinnittää yhä enemmän huomiota rakennusten sisäilmanlaatuun, Helsingin yliopiston innovaatioyhtiö Helsinki Innovation Servicesin toimitusjohtaja Jari Strandman summaa.

Helsingin yliopiston, teknologiatapahtuma Slushin sekä Helsingin kaupungin, YIT:n ja Ilmatieteen laitoksen järjestämän kilpailun tavoitteena oli etsiä ratkaisuja, joiden avulla kaupunkiympäristöjen elinkelpoisuutta ja ekologista kestävyyttä voitaisiin parantaa. Osallistujat hyödynsivät yliopiston MegaSense-sensoreilla kerättyä ilmanlaatudataa ja suunnittelivat sitä käyttämällä eheän, teknisesti toteuttamiskelpoisen idean, jolla on markkinapotentiaalia.

– Olimme hyvin ilahtuneita kilpailutöiden monipuolisuudesta: kahta ilmanlaatudatalähdettä käyttämällä töissä kehitettiin palveluita esimerkiksi kuluttajille, kaupunkisuunnittelijoille, mainostajille sekä paikallisille yrityksille. Pidämme palautettuja töitä hyvänä esimerkkinä potentiaalista, joka akateemisen tutkimuksen ja startupien välisessä yhteistyössä piilee, sanoo professori Sasu Tarkoma, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteiden osastonjohtaja ja MegaSense-ohjelman vetäjä.

Myös Slushin toimitusjohtaja Miika Huttunen on tyytyväinen kilpailutöihin.

– Monet niistä voitaisiin viedä lähes välittömästi käytäntöön. Useammassa projektissa oli myös selkeä reitti kaupallistamiseen, joka oli keskeinen kriteeri arviointia tehdessä. Projektit ja yritykset, joissa on voimakas positiivinen vaikutus terveyteen sekä ilmastoon ja lupaava kaupallistamispotentiaali ovat juuri sellaisia, joita haluamme Slushissa nähdä, Huttunen sanoo.

Kilpailun tuomaristo koostui ilmastoteknologia-alan sijoittajista ja asiantuntijoista: Hampus Jakobsson, Pale Blue Dotin osakas; Inka Mero, Voima Venturesin perustaja ja toimitusjohtaja; Mark Goldberg, Index Venturesin osakas; Marja-Leena Rinkineva, Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja; Edward Haeggström, Helsingin yliopiston professori ja Nanoform Finlandin perustaja ja toimitusjohtaja; Anders Stenbäck, YIT:n palveluiden kehittämisen johtaja; Maija Palmer, Siftedin teknologiatoimittaja; Vicki Peng, Omega Venture Partnersin sijoittaja; sekä Miika Huttunen, Slushin toimitusjohtaja.

Kilpailun finalistityöt ovat nähtävissä osoitteessa venturewithair.com/works.

Jari Strandman
Toimitusjohtaja, Helsingin yliopisto / Helsinki Innovation Services