”Haluan pitää toisen jalan vedessä” — Itämeri-tutkija väitteli myös tietojenkäsittelytieteestä, mutta ei aio luopua meriaiheista

Ilmastonmuutos, maankäyttö ja vieraslajit muokkaavat merten elämää kaiken aikaa. "Tahdon ymmärtää menetelmiä, joita käytän mutkikkaita ekosysteemejä mallintaessani", tuplatohtori Laura Uusitalo sanoo.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 9/2022.

Jo toinen väitöskirja, vieläpä työn ohessa. Miksi?

— Voisin kertoa kaksi tosi erilaista versiota, sanoo tietojenkäsittelytieteestä marraskuussa väitellyt Laura Uusitalo.

— Voisin sanoa, että olen haahuillut ja tehnyt kaikkea kivaa. Tai voisin kertoa tarinan, jossa kaikki etenee loogisesti askel askeleelta. Molemmat ovat totta.

Askel askeleelta -reitti lähti siitä, kun Uusitalo halusi verestää ohjelmointitaitojaan MOOC-kurssilla. Siitä syttyi kipinä jatkaa tietojenkäsittelytieteen parissa.

Kalakantojen todennäköiset tulevaisuudet

Uusitalo on akvaattisten tieteiden dosentti, ja hänen aiempi väitöksensä syntyi kalataloustieteestä. Itämeren tutkijalle tietojenkäsittelytiede oli luonteva valinta, sillä hän käyttää Suomen ympäristökeskuksen tutkimustyössään data-analytiikan menetelmiä.

— Ympäristödata on haastavaa. Ekosysteemit ovat monimutkaisia, ja vuorovaikutukset muuttuvat jatkuvasti ilmastonmuutoksen, maankäytön ja vieraslajien vuoksi.

Uusitalo etsi entistä parempaa ymmärrystä ekosysteemeistä todennäköisyyspohjaisista mallinnusmenetelmistä. Niiden avulla analysoidaan dataa, kuvataan epävarmuuksia ja yhdistetään aineistoja. Tällä tavoin voi ennustaa vaikka kalakantojen kehitystä.

— Minulle on tärkeää, että ymmärrän menetelmiä, joita käytän.

SYKEssä Uusitalo siirtyy vuoden alussa vetämään menetelmien kehitysryhmää. Hän on jo aiemmin ollut edistämässä koneoppimisen ja neuroverkkojen käyttöä esimerkiksi satelliittikuvien tulkinnassa.

— Haluan yhä pitää toisen jalan vedessä. Itämeri on oma sovellusalueeni ja rakas ympäristö.

Saaren henget vastaan ympäristön pilaajat

Tuplatohtori ehtii perhe-elämän ohella myös harrastaa: hän soittaa saksofonia, tanssii lindy hopia, lukee, neuloo ja pelaa lautapelejä.

Uusitalon suosikki on strategiapeli Spirit Island. Siinä saaren henget yhdistävät voimansa ja koettavat päästä eroon ympäristöä pilaavista saarelle tunkeutujista.

Laura Uusitalon väitöskirja Bayesian network modelling of complex systems with sparse data: Ecological case studies tarkastettiin 11.11. Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.