Asteroideista siroava valo kertoo avaruuden aarteista

Julia Martikainen valmisteli tähtitieteen väitöskirjaansa 2 400 metrin korkeudessa La Palman rinteillä.

Marsin ja Jupiterin ratojen välissä on lähes satatuhatta asteroidia. Tähtitieteilijä Julia Martikainen tutki valonsirontamenetelmien käyttöä asteroidien ja meteorien pinnan tutkimisessa.

Kun auringon valo osuu taivaankappaleeseen, se muuttaa suuntaa eli siroaa. Jos valoa analysoidaan maasta käsin, saadaan tietoa kappaleen koostumuksesta.

— Tämä on hyödyllistä, jos suunnitellaan asteroideille esimerkiksi arvometallien kaivostoimintaa.

Martikainen kirjoitti väitöskirjaansa työharjoittelunsa aikana Kanariansaarilla Santa Cruz de la Palman kaupungissa. Moneksi yöksi hän matkasi meren rannalta harjoittelupaikalleen Roque de los Muchachos -vuorelle.

La Palman saaren rinteillä noin 2 400 metrin korkeudessa on toistakymmentä eurooppalaisten yliopistojen ja avaruusjärjestön teleskooppia. Martikaisen harjoittelupaikkana oli Pohjoismaiden yhteinen Nordic Optical Telescope.

Tyypillisenä työyönään havaitsija syöttää teleskoopille tutkijoilta saamiaan koordinaatteja. Teleskooppi etsiytyy kohdalleen, ja löydetyistä kohteista taltioidaan spektri tai fotometrinen havainto.

— Siellä luonnon ympäröimänä omassa yksinäisyydessä tehdään havaintoja. Jos jotakin hajoaa, niin se täytyy itse korjata, Martikainen kertoo.

— Eräänä aamuna teleskoopin peiliä suojaavat luukut eivät menneet kiinni. Piti lähteä konehuoneeseen, laittaa säädöt manuaaliasentoon ja sulkea luukut käsityönä.

Tutkijan töihin kuuluu myös jään poistaminen teleskooppirakennuksen ympäriltä.

Kevääksi Martikainen palaa La Palman teleskoopille ennen kuin jatkaa tutkijatohtorina Andalusian astrofysiikan instituutissa Granadassa.

— Toivon, että pääsisin tekemään huippututkimusta hyvässä työilmapiirissä. Olisi myös mukavaa päästä tutustumaan ihmisiin, sillä korona-aikana se ei juuri ole ollut mahdollista.

Jossain vaiheessa häntä houkuttaisi myös osallistua avaruuslentoihin tai -luotaimiin liittyvään tutkimukseen.

Julia Martikaisen väitöskirja Asteroid and meteorite compositional studies by modeling light scattering tarkastettiin 11.2. Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 2/2021.