Antti Kupiaiselle vuoden 2022 George Pòlya Prize in Mathematics -palkinto

Sovelletun matematiikan kansainvälinen kattojärjestö SIAM jakaa arvostetun The George Pólya Prize in Mathematics -palkinnon kerran neljässä vuodessa.

Palkinto myönnettiin professori Antti Kupiaiselle  ja hänen yhteistyökumppaneilleen Remi Rhodesille (Marseillen yliopisto) ja Vincent Vargasille (Geneven yliopisto) heidän tutkimuksestaan matemaattisen fysiikan ja todennäköisyysteorian alalla.

Tutkimus käsittelee painovoimateorian ja kvanttimekaniikan yhtenäisteoriaa, jonka he onnistuivat ratkaisemaan eräässä erikoistapauksessa.

George Pòlya Prize in Mathematics -palkinto on SIAM järjestön (sovelletun matematiikan kansainvälinen kattojärjestö) kerran neljässä vuodessa jakama matematiikan palkinto merkittävästä hiljattain tehdystä matematiikan tutkimuksesta. Palkintoa on jaettu vuodesta 1994 lähtien ja aiempien palkinnon saajien joukossa on mm. kaksi Fieldsin mitalistia (“Matematiikan Nobel”) Terrence Tao (2010) ja Wendelin Werner (2006).

Alkuperäinen julkaistu: Kupiainen A., Rhodes R., Vargas V.: Integrability of Liouville theory: proof of the DOZZ formula, Annals of Mathematics 191, 81-166 (2020).

Lue yleistajuinen englanninkielinen esitys työstä  Quanta Magazine lehdestä sekä Wired lehdestä.