2,5 miljoonan euron ERC-rahoitus kahdelle Helsingin yliopiston tutkijalle

Arvostetulla Euroopan tutkimusneuvoston rahoituksella selvitetään maailmankaikkeuden varhaisia olosuhteita ja sitä, miten työ temppeleissä muovasi taloutta ja yhteiskuntaa Persian valtakunnassa.

Kari Rummukainen matemaattis-luonnontieteellisestä tiedekunnasta ja Jason M. Silverman teologisesta tiedekunnasta ovat saaneet Euroopan tutkimusneuvoston myöntämän noin 2,5 miljoonan euron ERC Advanced Grant -tutkimusrahoituksen.

Professori Kari Rummukaisen ERC-rahoitettu kosmologian alan tutkimus keskittyy maailmankaikkeuden alkuhetkien tutkimukseen gravitaatioaaltojen avulla.

Uuden sukupolven gravitaatioaaltojen mittalaitteet, kuten Euroopan avaruusjärjestön ESAn 2030-luvulla avaruuteen laukaistavat LISA (Laser Interferometer Space Antenna) -gravitaatioaaltosatelliitit, ovat riittävän herkkiä havaitsemaan gravitaatioaaltoja, jotka syntyivät maailmankaikkeuden ensimmäisten nanosekuntien aikana.

Tutkimuksessa selvitetään, mitä gravitaatioaaltojen kautta voi päätellä hyvin varhaisen maailmankaikkeuden olosuhteista ja kuinka mahdolliset gravitaatioaaltohavainnot ja uudet hiukkasfysiikan kokeet tukevat toisiaan. Tällaiset gravitaatioaallot ovat myös merkki siitä, että tällä hetkellä tunnetun ja kokeellisesti testatun fysiikan teorioita on laajennettava.

Rummukaisen tutkimusryhmän aiemmat tulokset ovat olleet tärkeitä LISAn kosmologisen tutkimusohjelman suunnittelussa.

Miten työ temppeleissä muovasi taloutta ja yhteiskuntaa

Yliopistotutkija Jason M. Silvermanin ERC-rahoitetussa hankkeessa analysoidaan, miten esiteolliset kansantaloudet rakentuivat ja millainen niiden vaikutus on siihen, miten talousjärjestelmät käsitetään nykyisin.

Hankkeessa tarkastellaan yhden Persian valtakunnan alueen (nykyinen Jordanian, Syyrian, Libanonin, Israelin ja Palestiinan alue) temppeleitä siitä näkökulmasta, millaisia paikallisen työvoiman tarjonta ja valtakunnan työvoiman kysyntä olivat. Työvoimaa tarvittiin esimerkiksi maataloustöihin, teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen.

Yhteiskunnalliset rakenteet auttoivat temppeleitä toimimaan ja vastaamaan työvoiman kysyntään, mutta työn tekeminen ei aina ollut täysin vapaaehtoista. Riippuvuuden ja pakottamisen eri tasojen ymmärtäminen on tärkeää sen selvittämiseksi, miten työvoiman kysyntä muokkasi sosiaalisia suhteita valtakunnassa.

Työ, verotus ja uskonnolliset instituutiot ovat ihmiselämän keskeisiä osatekijöitä, ja Silvermanin tutkimus lisää tietoa niiden historiasta.

Lue myönnetyistä ERC Advanced Granteista Euroopan tutkimusneuvoston sivuilta.

ERC Advanced Grant

Euroopan tutkimusneuvoston ERC Advanced Grant on tarkoitettu alansa huippututkijoille uraauurtaviin projekteihin, joilla on erittäin suuret potentiaaliset vaikutukset.

Viisivuotisen rahoituksen voi saada tutkija, joka on saavuttanut merkittäviä tutkimustuloksia ja jolla on poikkeuksellisen vahvoja tutkimuksen johtamisen ja tieteen ansioita.

Lue lisää Helsingin yliopistossa tehtävästä ERC-rahoitetusta tutkimuksesta.