Markku Kulmalasta Tjumenin yliopiston kunniatohtori

Professori Markku Kulmala on perustamassa ensimmäistä ilmakehätutkimuksen SMEAR-asemaa Siperiaan.

Helsingin yliopiston aerosoli- ja ympäristöfysiikan professori Markku Kulmala on nimetty Tjumenin yliopiston (Tjumen State University) kunniatohtoriksi ansioistaan ilmakehätieteiden alalla, erityisesti ilmakehän hiukkasten muodostumiseen ja ilmakehän ja biosfäärin vuorovaikutuksiin liittyvien tutkimusten vuoksi.

Hän selvittää ihmistoiminnan ja luonnollisten prosessien vaikutusta ilmastoon ja ilman laatuun.

– Ratkaiseva epävarmuus on nyt siinä, mitä tapahtuu Siperiassa, Kulmala sanoo.

Osana maailmanlaajuista Global SMEAR -verkostoa (SMEAR, Stations Measuring Earth surface Atmosphere Relationships) Markku Kulmala on tällä hetkellä perustamassa ensimmäistä SMEAR-asemaa Siperiaan. Mittausasema suunnitellaan rakennettavaksi Nadymin kaupungin alueelle.

Yhteistyöhön aseman rakentamiseksi osallistuvat Tjumenin yliopisto, Jamal-Nenetsin autonominen piirikunta, kaasujätti Novatek, Venäjän tiedeakatemian Tjumenin tiedekeskus ja Helsingin yliopisto.

Markku Kulmala on geotieteiden alalla viitatuin tutkija maailmassa.

Hän arvelee, että tämän kertaiseen kunniatohtoriuden taustalla on myös se, että hän on työryhmineen käynnistänyt laajaa vaikutusta hakevan Pan Eurasian Experiment (PEEX) -tutkimusohjelman ilmastonmuutokseen vaikuttavien tekijöiden selvittämiseksi.

Tjumenissa keskiviikkona 2.11.2016 pidetyssä juhlatilaisuudessa professori Kulmalalle luovutettiin kunniakirjan lisäksi Tjumenin yliopiston viitta ja hattu.

Markku Kulmalaa akatemiaprofessoriksi

Markku Kulmala ja Tuukka Petäjä siteeratuimpia tutkijoita geotieteissä

Ilmakehätieteen tutkimus Helsingin yliopiston fysiikan laitoksella

Kuvaaja: Ari Aalto