Pysäytetäänkö luontokato? — Tilaisuus Tiedekulmassa 29.11. klo 17

Onko luontokadon pysäyttämiseksi toivoa? Tervetuloa kuulemaan aiheesta Montrealissa joulukuussa 2022 järjestettävän, historiallisen tärkeän COP15-kokouksen alla. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Helsingin yliopisto, ympäristöministeriö ja Luontopaneeli. Katso tapahtuman tallenne:

Katso tapahtuman tallenne

Aika: 29.11 klo 17.00-18.00

Paikka: Tiedekulma (Yliopistonkatu 4, Helsinki).

Tule paikalle kuulemaan, millaisia kansainvälisiä tavoitteita luontokadon lopettamiseksi on luvassa ja millaisia vaikutuksia niillä tulemaan olemaan meille kaikille. Miltä neuvottelutilanne näyttää tällä hetkellä, onko luontokadon pysäyttämiseksi toivoa? Mitkä ovat neuvotteluiden kriittiset pisteet? Millaisia ovat keinot luontokadon pysäyttämiseksi? Entä mikä on luontokadon tilanne Suomessa ja millaisia toimia vielä tarvitaan kotimaassa?

Keskustelemassa:

Janne Kotiaho, Suomen Luontopaneelin puheenjohtaja, Jyväskylän yliopiston ekologian professori

Aleksi Lehikoinen, yli-intendentti, Luontopaneelin jäsen, Helsingin yliopisto

Maria Ohisalo, ympäristöministeri

Marina von Weissenberg, pääneuvottelija, ympäristöministeriö

Tilaisuuden juontaa Mari Koistinen

Katso tapahtuman tallenne

Historiallisen tärkeä YK:n biodiversiteettisopimuksen huippukokous COP15 järjestetään 7.-19.12 2022 Montrealissa. Päämääränä on päättää uusista kansainvälisistä tavoitteista luontokadon pysäyttämiseksi.

Luontokato merkitsee elinympäristöjen ja lajien vähenemistä ja katoamista. Tällä hetkellä yli miljoonaa lajia uhkaa sukupuutto. Toimia luontokadon pysäyttämiseksi tarvitaan nopeasti ja kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla.

#LuontoCOP15