Ilmaston lämpenemisestä täsmätietoa

Ensimmäinen kattava mittausdataan perustuva arvio trooppisen sademetsän eri osien lämpötiloista antaa uutta tietoa ilmastonmuutoksen vaikutuksesta luontokatoon. Tulokset on julkaistu arvostetussa Nature Communication -tiedelehdessä

Ilmaston lämpeneminen ei tapahdu niin suoraviivaisesti kuin usein oletetaan. Trooppisen sademetsän aluskasvillisuuden tasolla tehdyt mittaukset paljastavat suuret erot päivä- ja yölämpötiloissa sekä eri puolilla metsää.

Mikroilmasto antaa turvapaikkoja lajeille

Trooppiset metsät voivat sisältää jopa puolet maapallomme biologisesta monimuotoisuudesta. Tähänastiset ilmastomallit ovat perustuneet sademetsän keskimääräisiin lämpötiloihin.  Trooppisten metsien sisällä elävien lajien kokemasta lämpötilasta ei kuitenkaan ole ollut tarkkaa tietoa, vaikka se on oleellista, kun halutaan ymmärtää, miten lajit sopeutuvat ilmastonmuutokseen.

– Koska emme ole tienneet nykyisiä lämpötiloja metsien sisällä, emme myöskään ole tienneet, miten ilmastonmuutos vaikuttaa näihin lämpötiloihin, sanoo apulaisprofessori Eduardo Maeda Helsingin yliopistosta.

Helsingin yliopiston ja Ilmatieteen laitoksen koordinoimassa tutkimuksessa kerättiin tietoa sadoilla lämpötila-antureilla, jotka oli asennettu eri puolilla maailmaa sijaitseviin trooppisiin metsiin. Mittaus tehtiin 15 cm korkeudelle maanpinnasta aluskasvillisuuden tasolla.

Tutkimuksessa käytettiin myös satelliittitietoa, joka antoi tietoa metsien eri ominaisuuksista, kuten puiden korkeudesta ja lehtitiheydestä.

– Kaikki nämä tiedot yhdistettiin koneoppimisalgoritmiin, jonka avulla pystyttiin arvioimaan lämpötilat trooppisten metsien sisällä koko planeetalla, kertoo Maeda.

Katso kartasta missä suurimmat lämpötilaerot

Tutkijoiden julkaisemat kartat tarjoavat ainutlaatuisen työkalun ekologeille. Tutkimuksessa paljastui, että lämpötila puiden latvojen ja aluskasvillisuuden tasolla voi erota jopa neljä astetta.

Alla oleva kartta esittää lämpötilaerojen vaihtelua Etelä-Amerikan mantereella.

Kuva: Ismaeel et al., 2024. Infografiikka: Jani Närhi/Helsingin yliopisto

Lämpötilaero oli suurin melko kuivilla alueilla, kuten Amazonin eteläpuolella. Yleensä alhainen sademäärä on yhdistetty korkeisiin lämpötiloihin, mutta tässä tutkimuksessa paljastui, että puiden syvät juuret pystyvät hakeutumaan vesivarastoihin ja puut toimivat ekosysteemin ”ilmastointikoneina”.

– Nyt tehnyt yksityiskohtaiset kartat antavat työkalut ekologeille ja voidaan tehdä luotettavampia malleja lajien selviämisestä ja mihin ne mahdollisesti siirtyvät, kun ilmasto lämpenee, sanoo Maeda.

Eduardo Maeda muistuttaa, että metsien sisäisiin lämpötiloihin voivat vaikuttaa monet muut ihmisen aiheuttamat häiriötekijät, kuten valikoivat hakkuut tai tulipalot. Perustason tietoa odotettavissa olevista lämpötiloista kuitenkin tarvitaan, jotta voidaan arvioida, miten nämä häiriöt vaikuttavat metsien sisäisiin ilmasto-olosuhteisiin.

Alkuperäinen artikkeli:

Patterns of tropical forest understory temperatures, Ismaeel et al., 2024 Nature Communication https://www.nature.com/articles/s41467-024-44734-0

Lisätietoja: