Pohjoismaiset nuorten kemiakilpailut Helsingissä 18.-21.7.2019

Helsingin yliopisto isännöi tämän vuoden yhteispohjoismaisia kemiakilpailuja. Jo neljännen kerran järjestettävään kisaan saapuvat Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin sekä Suomen parhaat nuoret kemistit.

Suomen nelihenkisessä joukkueessa kisaavat kevään ylioppilaat Ville Kukkola Kajaanista, Altti Mäkelä Raumalta, Heikki Simojoki Tuusulasta sekä Jasu Vehtari Espoosta. Joukkueen valmentajana ja mentorina toimii yliopisto-opettaja Kjell Knapas Helsingin yliopistosta.

Pohjoismaiden edustajat mittelevät ensin keskenään ja matkaavat sitten Pariisiin kansainvälisiin kemiaolympialaisiin.

Valmennusleirillä sekoiteltiin euroseteleiden loisteaineita

Matemaattisten opettajien liiton MAOLin organisoimissa karsintakilpailuissa parhaiten menestyneet nuoret ovat talven ja kevään 2019 aikana olleet valmennusleireillä Helsingin yliopiston kemian osastolla ja tehneet itsenäisesti kemian teoriatehtäviä.

Viimeiset vinkit kisajoukkue sai kesäkuun lopulla järjestetyllä kolmannella valmennusleirillä. Leiri käynnistyi aamupäivän teorialuennoilla. Sitten nuoret pukivat valkoiset laboratoriotakit, pistivät suojalasit kasvoille ja aloittivat käytännön työt. Knapas jakoi ohjeet ja opasti alkuun. Ensimmäinen työ oli kansainvälisen kisajärjestäjän antama ennakkotehtävä, lantanoidisynteesi. Sen lopputuloksena syntyi euroseteleiden loisteaineina käytettäviä europium- ja terbiumkomplekseja.

– Vaikka kemiakilpailu on tarkoitettu lukiolaisille tai uusille ylioppilaille, niin kovatasoisessa kilpailussa menestymiseen ei riitä lukion kurssimäärä. Siksi Helsingin yliopiston kemian osasto tarjoaa nuorille valmennusta, toteaa Kjell Knapas.

Itsekin kisoihin osallistunut ja useana vuonna menestyneitä joukkueita luotsannut Knapas jakaa myös käytännön vinkkejä itse kilpailuun. Kilpailusuoritukseen kuuluu ohjeiden mukaan tehtävä laboratoriotyö ja teoriaosuus.

Suomen joukkue tähtää maailmanlaajuiseen kilpailuun, joka tällä kertaa järjestetään Pariisissa 21.-30.7.2019.

Lisätietoja:

Yliopisto-opettaja Kjell Knapas, kjell.knapas@helsinki.fi, puh. +358 504485713