Mitä ilmakehässämme tapahtuu? Kuuntele uusi Veden kierto -podcast

​​​​​​​Haluatko ajantasaista ja tutkittua tietoa ilmastonmuutoksen torjunnasta? Miten ilmakehä, maa, vesi ja ihminen vaikuttavat toisiinsa? Kuuntele uusi Veden kierto -podcast, joka pureutuu Helsingin yliopistossa tehtävään ilmakehätieteen tutkimukseen.

Neliosaisen podcast-sarjan on tuottanut Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskus INAR, ja jaksot on toteuttanut äänitaiteilija ja toimittaja Leena Häkkinen. Jaksot on äänitetty Helsingin yliopiston tutkimusasemalla Hyytiälässä.

– Haluatko retkeillä tutkijoiden kanssa, mennä heidän päänsä sisään ja tietää, miksi ja miten he tekevät tutkimusta? Kuuntele nämä! sanoo meteorologian professori Timo Vesala Helsingin yliopistosta.

Tervetuloa ilman, suon, järvien ja metsien tutkimuksen maailmaan!

Kuuntele osat erikseen:

Veden kierto osa 1, Ilma (kesto 16:40)
Tutkijatohtori Laura Riuttanen esittelee Hyytiälän SMEAR-aseman ja tutkakentän.

Veden kierto osa 2, Suo (kesto: 16:45)
Professori Eeva-Stiina Tuittila johdattelee meidät Lakkasuon tutkimusalueille.

Veden kierto osa 3, Järvi (kesto: 16:45)
Limnologi Anne Ojala soutaa meidät Hyytiälän mittauslautalle ja kertoo järvien, soiden ja metsien vuorovaikutuksesta.

Veden kierto osa 4, Metsä (kesto: 16:39)
Apulaisprofessori, biogeokemian dosentti Mari Pihlatie esittelee Jenni-koivun ja kertoo puiden ja metsien tutkimuksesta Hyytiälässä.