Akatemiaprofessori, akateemikko Markku Kulmalalle Louise ja Göran Ehrnrooth Säätiön uusi tunnustuspalkinto

Perusteluna 40 000 euron suuruisen tunnustuspalkinnon myöntämiseen on prosessori Kulmalan uraauurtava, kansainvälisesti tunnustusta ja arvostusta herättänyt työ ilmakehän koostumuksen ja ilmaston muutoksen tutkimuksen alalla.

Akateemikko Markku Kulmalalle on ensimmäisenä myönnetty Louise ja Göran Ehrnrooth Säätiön uusi, muutaman vuoden välein jaettava tunnustuspalkinto, suuruudeltaan 40 000 euroa. Perusteluna on prosessori Kulmalan uraauurtava, kansainvälisesti tunnustusta ja arvostusta herättänyt työ ilmakehän koostumuksen ja ilmaston muutoksen tutkimuksen alalla.

Akatemiaprofessori Kulmala on Helsingin yliopiston aerosoli- ja ympäristöfysiikan professori, maailman viitatuin geotieteilijä (2011-2018) ja johtava ilmastotutkija. Hän on mm. Academia Europaean, Venäjän ja Kiinan tiedeakatemian jäsen ja moninkertainen kunniatohtori.

Markku Kulmala on yhdessä professori Pertti Harin kanssa perustanut SMEAR-asemat (Station for Measuring Earth surface Atmosphere Relations), joilla pystytään havainnoimaan yli tuhatta eri muuttujaa ilmakehästä, ekosysteemeistä ja niiden vuorovaikutuksista. Mittauksia tehdään Suomen lisäksi muun muassa Kiinassa.

– Mittausten avulla saadaan tarkasti tietää muun muassa metsien ja maaperän hiilinielu ja metsien ja maaperän muut ilmastovaikutukset. Ilmaston kannalta on välttämätöntä päästä ilmastoneutraalisuuteen ja se on todennettavissa monipuolisilla mittauksilla, Markku Kulmala sanoo.

–  COVID-19:n aikana monipuoliset, pitkäaikaiset mittaukset ovat näyttäneet tehonsa. Kiinan suurkaupungeissa saastesumut ovat päästöjen vähentymisestä huolimatta entisellään, ja tämän selittää ilmakemiallinen saastecocktail. Selittäminen ei onnistuisi ilman SMEAR-konseptia. Ilman syvällistä ymmärtämistä kestäviin ratkaisuihin ei päästä – mutta saavuttamiemme tulosten avulla saastesumun ongelma pystytään ratkaisemaan.

Pankinjohtaja Göran Ehrnroothin ja puolisonsa Louisen vuonna 1991 perustama säätiö kohdistaa tukensa neljälle sektorille: koulutukseen, ympäristönsuojeluun ja maanviljelykseen, yhteiskunnalliseen toimintaan ja kulttuuriin. Se on yksi neljästä Ehrnrooth-säätiöstä, jotka tukevat suomalaista koulutusta, tiedettä, kulttuuria, ympäristöä ja yhteiskunnallisia kohteita jakamalla vuosittain apurahoja noin kuuden miljoonan euron arvosta.

Kulmala vastaanottaa palkinnon tänään maanantaina 7. syyskuuta 2020 Finlandia-talossa järjestetyssä tilaisuudessa, jossa hän alustaa kansleri Kaarle Hämerin vetämän paneelikeskustelun aiheesta ”Palava planeetta”.

Paneelikeskusteluun osallistuivat professori Kulmalan kanssa ST1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen, Ilmatieteenlaitoksen johtaja, professori Jari Liski ja Sitran johtaja Mari Pantsar.

Lue lisää Ilmakehätieteiden keskuksesta (INAR).

Akatemiaprofessori Markku Kulmala
puh. 040 5962311