Acouspin-tekoiho hoitaa kroonisia haavoja

Acouspin-tekoiho saattaa mullistaa parantumattomina pidettyjen haavojen hoidon.

Helsingin yliopiston materiaalifysiikan professori Edward Hæggström on tutkimusryhmineen kehittänyt Acouspin-tekoihoa, joka saattaa mullistaa kroonisten haavojen hoidon.

Kroonisia haavoja esiintyy muun muassa diabeetikoilla tai verenkiertohäiriöistä kärsivillä, ja ne usein lisääntyvät ikääntymisen myötä. Parantumattomat haavat laskevat elämänlaatua ja voivat johtaa amputaatioihin tai muihin vakaviin seurauksiin.

Jos Acouspin toimii toivotulla tavalla, se paitsi mahdollistaa paranemisen, myös suojaa haavapohjaa ympäristön mikrobeilta sekä nesteiden liialliselta haihtumiselta. Biohajoava tekoiho tarjoaa muun muassa suojaa mekaaniselta ja kemialliselta ärsytykseltä, jolloin haava pääsee paranemaan.

Tekoihoon voidaan lisätä lääkeaineita

Acouspinin tehon taustalla on Helsingin yliopiston fysiikan osastolla pitkään tehty tutkimustyö. Tekoihon mahdollistaa biopolymeerien kontrollointi ultraäänellä valmistusvaiheessa. Tällaista teknologiaa ei ole muualla vielä käytössä.

Uusi tekniikka voisi mahdollistaa sen, että tekoihon läpäisevyyttä voitaisiin hallita toteuttamalla eri paksuisia kuituja ja tietokoneella suunniteltuja kuiturakenteita. Ultraääniavusteisesti valmistettuun kuituun voidaan tarvittaessa lisätä lääkeaineita. Kuidun paksuutta säätelemällä puolestaan voisi vaikuttaa siihen, miten solut alkavat luoda uutta elävää kudosta tekoihon sisällä ja miten nopeasti lääkeaineet vapautuvat. Tekniikalle ja sillä luotuun tekoihoon on haettu patenttisuojaa. Tällä hetkellä tutkimusta ja kaupallistamista tehdään Business Finlandin rahoittamassa projektissa.

– Haavanhoidon alueella on paljon tuotteita. Käytännössä vaihtoehtoina ovat perinteiset haavasidokset, vaikeammissa tapauksissa ihonsiirteet, tekoihot tai omasta kudoksesta siirretyt kielekkeet. Muutamia vastaavanlaisia kehityshankkeita on maailmalla, mutta ne tähtäävät tuoteisiin jotka ovat hyvin erilaisia kuin meidän ratkaisumme, Hæggström sanoo.

Kuidun paksuutta säätelemällä voisi vaikuttaa siihen, miten solut alkavat luoda uutta elävää kudosta tekoihon sisällä.

Tekoihon kehittämisessä on ollut mukana monitieteinen tiimi. Materiaaliopin tutkijoiden lisäksi mukana on muun muassa lääkäreitä HUSin Haavakeskuksesta. Lisäksi kehitysryhmässä on mukana muun muassa farmakologian, farmasian ja eläinkokeiden asiantuntijoita.

– Ilman eri alojen tieteellistä osaamista ja tutkimustyötä tällaista tekoihoa ei olisi voinut tehdä, Hæggström tähdentää.

Toistaiseksi tekoihoa on testattu eläinkokeissa ja tulokset ovat olleet toivotun laisia. Ensi keväänä Acouspin alkaa kerätä rahoitusta. Tavoitteena on saada varoja kokoon uuden yrityksen perustamista varten. Keskeinen tavoite on päästä potilaskokeisiin mahdollisimman nopeasti.

Acouspin on mukana Helsingin yliopiston Helsinki Innovation Servicesin (HIS) start up -ständillä Slushissa Helsingissä joulukuun alussa. HIS on ollut apuna sen kaupallistamistyössä.