Uusi luontohaaste lapsille, nuorille ja opettajille: havaitse sata lajia lukuvuoden aikana

Syyskuussa käynnistyvä lasten ja nuorten 100 lajia -haaste innostaa havainnoimaan luontoa. Haasteeseen voi osallistua kuka vain, ja sitä voidaan hyödyntää myös opetuksessa ja harrastustoiminnassa.

Luonnontieteellisen keskusmuseon 100 lajia -haasteessa on tavoitteena havaita vähintään sata hyönteis-, kasvi- tai sienilajia vuoden 2024 aikana. Jo tuhannet kansalaiset ovat ottaneet vastaan haasteen, joka nyt laajenee uuden lasten ja nuorten version myötä. Syksyllä alkavassa lasten ja nuorten haasteessa on alkuperäisten eliöryhmien lisäksi mukana myös esimerkiksi nisäkkäitä, lintuja, kaloja, matelijoita ja sammakkoeläimiä. 

– Halusimme tehdä haasteesta nuoremmille soveltuvan version, jonka avulla pääsee tutustumaan monipuolisesti suomalaiseen lajistoon. Näin sadan lajin tavoite palvelee paremmin luonnon monimuotoisuuden laajempaa ymmärtämistä, kertoo hankkeen koordinaattori Ronja Saarinen Helsingin yliopiston Luonnontieteellisestä keskusmuseosta, Luomuksesta. 

Lasten ja nuorten haastetta voi hyödyntää opetuksessa ja harrastustoiminnassa. Opettaja, kasvattaja tai ryhmänohjaaja voi esimerkiksi luoda oman osallistumisen jokaiselle opetusryhmälle. Lapset, nuoret ja perheet voivat myös suorittaa haastetta itsenäisesti. 

– Haasteen havainnot kirjataan tulospalveluun osoitteessa 100lajia.luomus.fi. Havaintoja tehdään 250 lajin listalta. Listalla on pääosin yleisiä lajeja, joita esiintyy ympäri Suomen, kertoo Saarinen.

Tulospalvelussa on myös ruotsinkieliset lajinimet ja tulostettava havaintolomake löytyy ruotsinkielisenä. 

Myös Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ja luontokoulut ovat mukana lasten ja nuorten 100 lajia -haasteen toteuttamisessa. Kaikki haasteeseen liittyvät materiaalit, kuten opettajan ohjeet sekä lajimateriaalit on liitetty MAPPA-verkkopalveluun, joka kokoaa yhteen palveluja ja työkaluja opettajille ja kasvattajille.

– Toivomme, että haaste innostaa havainnoimaan luontoa ja avaa silmät sen monimuotoisuudelle. Kun muita lajeja oppii tuntemaan, ymmärretään paremmin myös ihmistoiminnan vaikutuksista lähiympäristöön ja koko ekosysteemiin, kertoo projektipäällikkö Sanna Saari-Vesterinen Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitosta.

Yhteystiedot

  • Hankkeen koordinaattori Ronja Saarinen, Luonnontieteellinen keskusmuseo, Helsingin yliopisto, 100lajia@helsinki.fi  
  • Järjestöpäällikkö Maija Ihantola, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto, maija.ihantola@luontokoulut.fi, 041 5368232