Viking Line tukee Itämeren tutkimusta Suomi 100 -juhlavuonna

Viking Line tiivistää yhteistyötä Helsingin yliopiston kanssa ja lahjoittaa 50 000 euroa Itämeren tutkimukseen. Yhteistyö näkyy varustamon aluksilla Suomen itsenäisyyden juhlavuonna esimerkiksi lapsille suunnatussa merilaboratoriossa.

– Viking Line liikennöi päivittäin useilla eri reiteillä Itämerellä. Sen alukset kuljettavat matkustajia maailman kauneimpiin kuuluvilla meri- ja saaristoalueilla. Varustamo ei ole aiemmin hyödyntänyt aktiivisesti mahdollisuutta välittää matkustajilleen tietoa Itämerestä. Siksi kehitämme nyt yhteistyössä varustamon kanssa tietopaketin, joka tarjoaa matkustajille tietoa risteilyväylästä eli Itämerestä, professori Alf Norkko kertoo.

Tutkijoiden kokoama aineisto on suunnattu sekä pienille että suurille matkustajille. Alusten näyttöruuduilla esitetään Itämerestä kertovia lyhyitä tietoiskuja ja valokuvia, ja lapsille suunnitellaan Itämeri-teemaan keskittyvä visailupolku sekä merilaboratorio niille, jotka haluavat kokeilla merentutkijan työtä.

– Välittämällä tietoa aluksillaan Viking Line haluaa osallistua valistustyöhön, jolla pyritään kertomaan Itämeren kauneudesta ja arvosta ja siitä, miksi Itämerta kannattaa suojella. Viking Line pyrkii aktiivisesti vähentämään ympäristövaikutuksiaan, ja sen tavoitteena on olla ympäristöä säästävien ratkaisujen edelläkävijä. Itämeren tutkijana arvostan varustamon toimintaa, Alf Norkko toteaa.

Toiveissa pitkä yhteistyö

Viking Line tukee Itämeren tutkimusta myös tekemällä lahjoituksia Helsingin yliopistolle. Vuonna 2016 varustamo lahjoitti 100 000 euroa Helsingin yliopiston luonnontieteelliselle koulutusalalle. Tänä vuonna juhlittaessa Suomen satavuotista itsenäisyyttä Viking Line lahjoittaa yliopistolle erityisesti Itämeri-tutkimukseen 50 000 euroa.

– Meri ja saaristoluonto ovat tärkeitä meille ja asiakkaillemme. Toivomme, että Itämeri-teema kannustaa juhlavuoden aikana myös muita Itämerellä ja sen lähialueilla toimivia suomalaisia ottamaan meren ja sen suojelun huomioon toiminnassaan. Yhdessä saavutamme enemmän, toteaa Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Helsingin yliopisto käyttää Viking Linen lahjoitusvaroja tutkijan palkkaamiseen.

– Tutkija keskittyy rannikkoalueen ympäristöön. Tavoitteena on saada tietoa tällä alueella tapahtuvista muutoksista ja siitä, miten muutokset vaikuttavat rannikkoalueen monimuotoisuuteen ja toimintoihin, selittää Alf Norkko, joka työskentelee Helsingin yliopistoon kuuluvalla Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla lähellä Hankoa, Suomen länsi- ja etelärannikon kohtaamispaikkaa.

Valtaosa Helsingin yliopiston Itämeren tutkimuksesta erityisesti luonnontieteiden alalla tehdään Tvärminnessa, ja aseman tutkijat tekevät tiivistä yhteistyötä Tukholman yliopiston Östersjöcentrum-keskuksen tutkijoiden kanssa. Alf Norkko on nimetty Itämeren tutkimuksen kuninkaalliseen vierailuprofessuuriin, jonka Tukholman yliopisto perusti Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaan 70-vuotissyntymäpäivän kunniaksi.

Norkko toivoo, että yhteistyö Viking Linen kanssa jatkuu pitkään.

– Seuraavana askeleena on kehittää yhteistyötä Allas Sea Poolin Itämerikeskuksen kanssa, joka avataan Kauppatorin kupeeseen tänä keväänä.