Uusi ruotsalainen lahjoitus tukee Helsingin yliopiston lastentautien tutkimusta

Ruotsalainen Stiftelsen Frimurare Barnhuset i Stockholm -säätiö (SFBS) tukee ensimmäistä kertaa lastentautien tutkimusta Suomessa lahjoittamalla 135 000 euroa Helsingin yliopistolle.

– Lastentautien tutkimuksen tukeminen laajassa merkityksessä on yksi säätiön päätavoitteista, sanoo SFBS:n inspehtori Sven-Åke Bergkvist.

Ruotsin vapaamuurarien ritarikunta on toiminut Ruotsissa ja Suomessa todella kauan. Stiftelsen Frimurare Barnhuset i Stockholm -säätiö perustettiin vuonna 1753 kunnianosoituksena Kustaa III:n pikkusiskolle Sophia Albertinalle. Noin 200 vuoden ajan säätiö toimi tarjoamalla fyysisiä orpokoteja lapsille ja nuorille. Enimmillään säätiö majoitti yli 100 lasta ja koulutukseen otettiin vuosittain noin 20 lasta.

– Kun yhteiskunta kehittyi, orpokotien tarve väheni ja tämä toiminta lopetettiin 1940-luvulla ja orpokotikiinteistöt myytiin. Vapautuneelle pääomalle on nyt maksettu niin paljon korkoja, että voimme nuorisotoiminnan ja -hankkeiden lisäksi jakaa 13 miljoonaa Ruotsin kruunua vuosittain tutkimukselle. Tänä vuonna säätiön johtokunta päätti myös, että 1,5 miljoonaa Ruotsin kruunua voidaan osoittaa lastentautien tutkimukseen Suomessa, Bergkvist sanoo.

Lahjoitus tukee lastentautien tutkimuksen laajaa kirjoa

Lahjoitetut 1,5 miljoonaa Ruotsin kruunua, eli noin 135 000 euroa, jaetaan kolmen Helsingin yliopiston lastentautien tutkimushankkeen kesken. Nämä kolme hanketta edustavat laajasti Helsingin yliopistolla tehtävää lastentautien tutkimusta, joka hyödyttää lapsia ja nuoria niin Suomessa kuin laajemminkin.

– Lastentautien tutkimus on yksi Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan keskeisiä tutkimusaloja. Yksi tiedekunnan tavoitteista on tukea nuoria tutkijoita heidän urapoluillaan. Tämän vuoksi olen erityisen iloinen, että nyt saatu lahjoitus tukee tätä tavoitetta ja kiitän SFBS-säätiötä sydämellisesti anteliaasta lahjoituksesta, sanoo lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Anne Remes.

Tuetuissa hankkeissa tutkitaan synnynnäisten sydänsairauksien puhkeamista, hyödynnetään uusia genomisia lähestymistapoja kasvaimia sairastavien lasten hoitotulosten parantamiseksi ja tutkitaan molekyylimekanismeja synnynnäisten immuniteetin virheiden varalta.