Reaktor lahjoitti työaikaa yliopistolle: tuloksena yhteinen hyvä ja kansainvälinen näkyvyys

Helsingin yliopisto ja Reaktor loivat verkkokurssin, joka on opettanut tekoälyn perusteet tuhansille ihmisille ympäri maailman. Reaktorin Hanna Hagström kertoo, miksi työaikaa kannatti lahjoittaa.

Kiinnostaisikohan ihmisiä tekoäly?

Tätä kysymystä pohdittiin syksyllä 2017, kun teknologiayritys Reaktor oli muuttanut yliopiston omistamiin tiloihin Tiedekulmaan Helsingin ydinkeskustaan.

Yliopiston tietojenkäsittelytieteilijät ja Reaktorin asiantuntijat alkoivat kehittää ilmaista, kaikille avointa verkkokurssia, joka opettaisi tekoälyn perusasiat kaikelle kansalle, yksinkertaisella ja hauskalla tavalla.

Ja onhan se tekoäly kiinnostanut.

Toukokuussa 2018 alkanut Elements of AI on ollut Helsingin yliopiston historian suosituin kurssi. Kurssille on kirjautunut yli 150 000 ihmistä ympäri maailman.

Kurssi on saatavilla suomeksi ja englanniksi, ja alkukesästä 2019 ruotsiksi. Myös lisää kieliversioita on tulossa. Kurssi on myös saanut mittavaa medianäkyvyyttä niin Suomessa kuin ulkomailla.

– Suuri unelmamme on, että voisimme yhteistyössä muiden maiden kanssa saavuttaa yhden prosentin koko maapallon väestöstä. Se on kyllä aivan järjetöntä, mutta miksei, tietojenkäsittelytieteen apulaisprofessori Teemu Roos sanoo.

Reaktor on ollut mukana ilmaiseksi.

– Yrityksenä haluamme tehdä merkityksellisiä projekteja. Tekoäly mullistaa yhteiskuntaa, ja meidän mielestämme tekoälytiedon pitää olla kaikkien saatavilla, sanoo Reaktorin tekoälyliiketoiminnasta vastaava johtaja Hanna Hagström.

Apulaisprofessori Teemu Roos tuotti kurssin tekstisisällöt, ja yliopistolta tuli myös kurssin tekninen alusta. Reaktor suunnitteli ulkoasun ja käyttäjäkokemuksen. Kurssia markkinoivat sekä Reaktor että yliopisto.

Hagström on yhä hämmentynyt siitä, miten sujuvasti kaikki meni.

– Siinä tapahtui oikea tiimiytyminen, hän sanoo.

Kaikki lähtee yhteisistä arvoista

Reaktorilla ei ole laskettu, paljonko työtunteja kurssin toteutukseen on mennyt. Se on sivuseikka.

– Tavoitteemme oli ennen kaikkea hyvän yhteistyön rakentaminen yliopiston kanssa. Toki olemme saaneet kansainvälistä huomiota, ja tunnettuuden kasvamisesta voi olla meille hyötyä tulevaisuudessa, Hagström sanoo.

Miten Hagström neuvoisi niitä yrityksiä, jotka haluaisivat tehdä yhteistyötä yliopiston kanssa? Hagströmin mukaan onnistumiseen tarvitaan molemminpuolista avoimuutta, luottamusta ja ennen kaikkea yhteinen arvopohja.

– Me olemme onnistuneet, koska kaikki ovat pitäneet Elements of AI:ta arvokkaana työtehtävänä. Jos jompikumpi olisi lähtenyt tähän opportunistisesti, emme olisi tässä tänään.

Yritykset hyötyvät tutkimustiedosta

Hagström uskoo, että tulevaisuudessa yritysten ja yliopistojen yhteistyö tiivistyy entisestään, sillä molemmilla on annettavaa toiselle.

– Tutkijoiden syvä asiantuntemus voisi auttaa yrityksiä tekemään parempia päätöksiä. Yritykset taas tunnistavat bisnesmahdollisuuksia ja osaavat kehittää asioita ketterästi, mistä olisi hyötyä yliopistoille. Yritysten avulla perustutkimus voi myös päätyä nopeammin käytäntöön, Hagström sanoo.

Elements of AI on ollut Reaktorin ja Helsingin yliopiston ensimmäinen yhteisponnistus, mutta tuskin viimeinen.

– Tahdomme ehdottomasti tehdä tulevaisuudessakin projekteja yhdessä.