Muurlan lahjoitukset mahdollistavat hajukoirien tutkimuksen ja kouluttamisen

Muurla Design Marketing jatkaa pitkäaikaista tukeaan DogRisk-tutkimusryhmälle, joka tutkii hajukoirien käyttöä sairauksien toteamisessa sekä koirien sairauksiin altistavia ravinto-, perintö- ja ympäristötekijöitä. Lahjoitukset mahdollistavat DogLabin toiminnan, jossa tutkimusryhmä tutkii ja kouluttaa hajukoiria.

Jokaisesta Muurlan Moomin for Pets -malliston myydystä tuotteesta lahjoitetaan osa Helsingin yliopiston DogRisk-tutkimukselle. Vuodesta 2022 tutkimusta on tuettu jo 80 000 eurolla. 

– Olimme Moomin Charactersin kanssa yhdessä sopineet, että kun muumikuvituksia ensimmäistä kertaa käytetään lemmikeille tarkoitetuissa tuotteissa, osa myyntituloista tulisi lahjoittaa johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen. Juuri Moomin Characters ehdotti kohteeksi DogRisk-tutkimusta, kertoo tuote- ja hankintapäällikkö Hanne Heino Muurla Design Marketingista.

– Olemme Muurlassa kaikki eläinrakkaita ihmisiä, ja kun kuulimme DogRiskin uraauurtavista koirien terveyteen liittyvistä tutkimushankkeista, halusimme ehdottomasti lähteä mukaan rahoittamaan juuri heidän tutkimustaan ja turvaamaan sitä, että heidän tärkeä työnsä voi jatkua, Heino jatkaa.

DogLabissa tutkitaan ja koulutetaan hajukoiria

Vanhempi kliininen opettaja Anna Hielm-Björkman eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta on tutkimusryhmineen kouluttanut koiria tunnistamaan covid-sairautta sekä erityyppisiä kroonisia kipuja ihmisillä. Parhaillaan tutkitaan ja koulutetaan koiria tunnistamaan rintasyöpää toisissa koirissa. Kipukoirien osalta Hielm-Björkmanin ryhmä tekee yhteistyötä Orton-sairaalan kanssa, joka on keskittynyt kivunhoitoon. Koirat oppivat ihmisten hikinäytteistä tunnistamaan erityyppisiä kipuja jo ennen kuin kipukohtaukset alkavat. Näin koirat voivat auttaa ihmisiä ottamaan oikeanlaista lääkettä kipukohtausten ennaltaehkäisyyn, mikä parantaa potilaiden elämänlaatua.

– Ilman Muurlan tukea meillä ei olisi mahdollisuutta ylläpitää DogLabin toimintaa. Lahjoitukset ovat meille todella merkityksellisiä ja olemme hyvin kiitollisia, Hielm-Björkman sanoo.

Tällä hetkellä kipukoiria on 12, joista kaksi on sairaalatyössä ja kymmenen kipupotilaiden avustajakoirina.

Seuraavaksi DogLabissa on tarkoitus selvittää, miten nopeasti hajukoiria voi uudelleen kouluttaa uuden sairauden tunnistamiseen. Tarve uusien sairauksien tunnistamiseen voi syntyä nopeastikin, kuten koronapandemia opetti. Vuonna 2020 Hielm-Björkmanin ryhmä koulutti koiria tunnistamaan covid-sairauden ja syksyllä 2020 koulutettuja koiria käytettiin ihmisten seulomiseen Helsinki-Vantaan lentokentällä.

– Meille on ollut erittäin merkityksellistä olla mukana tukemassa suomalaista tutkimustyötä. On ollut hienoa nähdä ja kuulla, kuinka konkreettisesti lahjoitukset ovat vaikuttaneet DogRiskin toimintamahdollisuuksiin. On myös ollut hyvin mielenkiintoista tutustua DogRiskin työhön, esimerkiksi kipukoirien koulutukseen ja siihen millaisia tuloksia tällaisilla koulutuksilla voidaan saavuttaa, siihen konkreettiseen apuun mitä kipukoira voi tuoda kroonista kipusairautta sairastavan ihmisen elämään, Heino sanoo.

Moomin for Pets -juhlavuosimallisto jatkaa lahjoitusperinnettä

Vuosi 2025 on muumien juhlavuosi, kun Tove Janssonin ensimmäisen muumitarinan julkaisusta tulee kuluneeksi 80 vuotta. Ensimmäiset juhlavuoden tuotteet ihmisille lanseerattiin syksyllä 2024 ja kevään 2025 aikana lanseerataan juhlavuoden mallisto myös eläinpuolella. Suunnittelija Kata Nowak-Kiminki on luonut malliston alkuperäisistä muumikuvituksista. 

Muurla Design Marketing lahjoittaa 5 prosenttia Moomin for Pets -tuotteiden laskutetusta tukkumyynnistä DogRiskille. Muurlalla on jälleenmyyjiä noin 20 maassa. Suurin jälleenmyyjä näille tuotteille on suomalainen Musti Group, jolla on myymälöitä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa, sekä verkossa. Muurlalla on myös oma myymälä ja verkkokauppa. Suorasta kuluttajamyynnistä Muurla lahjoittaa 2,7 prosenttia.