Lahjoitus tulevaisuuden toivoilta - Martinlaakson lukiolaiset tukivat tekoälytutkimusta lahjoittamalla

Helsingin yliopisto sai varoja poikkeuksellisesta suunnasta, kun Martinlaakson lukiolaiset tekivät lahjoituksen Helsingin yliopiston tekoälytutkimukselle.

Martinlaakson lukiossa on tehty taksvärkkikeräyksellä hyväntekeväisyyttä jo 50 vuoden ajan. Joka syksy lukiolaiset työskentelevät kotonaan tai muualla kymmenen euron edestä ja tilittävät rahan taksvärkkikassaan.

Näistä varoista puolet lahjoitetaan lukion perinteen mukaisesti kummikoululle Tansaniaan ja toisesta kohteesta päättää opiskelijakunnan hallitus.

— Vuosien saatossa lukiomme on tukenut hyvin monipuolisesti eri järjestöjä kuten Punaista Ristiä, Luonnonsuojeluliittoa sekä erilaisia kehitysmaiden tukirahastoja, Martinlaakson lukion opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtaja Miro Vauhkonen kertoo.

— Tänä vuonna sain idean ehdottaa lahjoituskohteeksi akateemista tutkimustyötä. Arvostan tiedettä ja olen lukenutkin, että tutkimus- ja kehitysrahoitus on yksi tärkeimpiä elementtejä yhteiskuntien kehittämiseksi pitkällä aikavälillä.

Opiskelijakunnan hallitus hyväksyi Vauhkosen ehdotuksen. Kohteeksi valittiin läheinen Helsingin yliopisto, jonka sisältä löytyi yllin kyllin potentiaalisia lahjoitusvaihtoehtoja.

— Halusimme valita jonkin täsmäkohteen, mutta hankalintahan tässä valintavaiheessa oli se, että tiesimme aineenopettajiemme saavan tietää lahjoituskohteemme. Miten siis valita kohde niin, ettei heistä kenellekään tule paha mieli, Vauhkonen hymyilee.

Hallituksen sihteeri Kelpo Koivaara ehdotti lopulta tekoälytutkimusta. Se tuntui hyvältä: lukiolaiset näkevät mieluusti Suomen nousevan tekoälyn ja muun uuden teknologian yhdeksi kärkikehittäjämaista maailmassa.

— Ja tulihan meille kokouksessa sekin fiilis, että tekoälytutkimukseen satsaaminen saattaisi hidastaa ihmislajimme tuhoutumista ennen kuin tekoäly lopulta valloittaa koko maailman, Kelpo Koivaara naurahtaa.

Miellyttävänä yllätyksenä Martinlaakson lukiolaiset saavat kiitoksen lahjoituksesta jo heti toukokuussa tekoälystä ensi käden tietoa suoraan tutkijoilta. Lukiossa järjestetään etäseminaari, jossa Helsingin yliopiston tekoälytutkijat kertovat alastaan.

— Tällainen loistava yllätys tosiaan vielä koettiin, että koska organisaatiomme lahjoitti yli 1000 euroa, yliopisto kutsui meidät Kirahviklubin jäseneksi. Lahjoittajayhteisön jäsenenä saamme jatkossa suoraan tietoa yliopiston uusista tutkimuksista ja kutsuja yliopiston eri tapahtumiin, Vauhkonen kiittää.

Kiitos lahjoittajat

Lahjoittajien kanssa ja avulla Helsingin yliopisto toimii maailman parhaaksi. Jokainen lahjoitus on tärkeä ja auttaa opiskelijoita ja tutkijoita löytämään ratkaisuja ihmiskunnan suuriin ja pieniin kysymyksiin. Lämmin kiitos tuesta!

Tutustu lahjoittamiseen