Kohti uusia syöpälääkkeitä

Zhijia Wang tutkii Tiedesäätiön nimikkopaikalla kahta proteiinia, joiden mutaatioita esiintyy useissa syövissä. Tavoitteena on kehittää syöpiin uusia täsmälääkkeitä.

Shanghaista Helsinkiin vuoden 2013 lopulla saapunut biolääketieteen tutkija Zhijia Wang on aina ollut kiinnostunut uusista asioista.

Lukiossa hän keskittyi fysiikkaan ja kemiaan, mutta yliopistossa uteliaisuus siirtyi biologiaan. Maisteriopinnoissa Wang tutki sydämen aitotumaista ympäristöä ja lihassolun syntyä.

— Ihmisen tutkiminen kiinnosti minua ja päätin tähdätä akateemiselle uralle jollakin biologian osa-alueella.

Jatko-opintopaikkaa hän päätti etsiä ulkomailta.

Halusin hyvän jatko-opintopaikan ja tutustua uuteen kulttuuriin. On kiinnostavaa ja avartavaa saada kokea, mitä ihmiset ajattelevat ja miten he reagoivat eri asioihin eri puolilla maailmaa.

Wang aikoi tohtoriopintoihin Yhdysvaltoihin, mutta siellä opiskeleva ystävä vinkkasi hakemaan myös Helsingin yliopistoon. Wang pääsi Helsingin yliopiston tiedesäätiön nelivuotiselle nimikkopaikalle biolääketieteelliseen tohtoriohjelmaan vuonna 2014. Tiedesäätiö palkkaa tohtorikoulutettavat työsuhteeseen. Neljän vuoden työsopimus on tutkijalle upea juttu, Wang kiittää.

— Minun ei tarvitse käyttää vuosittain aikaa apurahahakemusten valmisteluun. Apurahoja on myös yhä vaikeampi saada, sillä kilpailua on koko ajan enemmän.

Syövän tutkimusta ja aktiivista opiskelijaelämää

Helsingissä Wang tutkii professori Matjaz Barboricin ryhmässä kahta proteiinia, joita koodaavien geenien mutaatioita on löydetty erityisesti monilta rinta- tai munasarjasyöpäpotilailta. Näitä proteiineja ei tunneta vielä hyvin, joten perustietoa niiden toiminnasta tarvitaan. Tulevaisuudessa nämä proteiinit voivat olla uusien syöpälääkkeiden kohteita. Urakkansa jälkeen Wang aikoo jatkaa tutkijana jollakin aihettaan lähellä olevalla alueella, vaikka maisemat saattavat jälleen vaihtua johonkin toiseen maahan.

Työ on edennyt ja väitöskirjan pitäisi valmistua aikataulussaan. Wangilla on energiaa myös opiskelijatoimintaan terveyden tutkimuksen tohtorikoulutusohjelmien yhteisessä oppilaskunnassa ja opiskelijoiden edustajana biolääketieteellisen tohtorikoulutusohjelman hallituksessa.

— On mukava nollata työpäivä ja tehdä jotain muuta kiinnostavien ihmisten ja aiheiden kanssa. Rekrytoimme jäseniä, järjestämme kursseja ja sen sellaista. Parhaillaan puuhaamme Who are we -nimellä kulkevaa TEDx-luentoa Meilahteen huhtikuuksi. On hyvin innostavaa organisoida korkean profiilin ohjelmaa omalle kotikampukselle!

Helsingin yliopiston tiedesäätiö tukee nuoria tutkijoita

Tiedesäätiö edistää ja tukee nuorten tieteenharjoittajien tutkimustyötä Helsingin yliopistossa. Säätiö perustettiin vuonna 1990 vietetyn Helsingin yliopiston 350-vuotisjuhlan kunniaksi ja perustuu suurelta osin yli 200 yritykseltä ja julkisyhteisöltä saatuihin lahjoituksiin. Säätiö siirtyi apurahoista työsuhteina rahoitettaviin nimikkopaikkoihin vuonna 2014 ja se myöntää 1–4 vuoden rahoituksia tohtorikoulutettavien palkkaamiseksi työsuhteeseen. Tiedesäätiön nimikkopaikat on tarkoitettu tohtoriopintojensa alkuvaiheessa oleville nuorille tutkijoille. Vuonna 2017 säätiö myönsi rahoitusta yhteensä 1 600 000 euroa.