Kansalliskirjastolla pitkäaikaisia ystäviä

Lääketieteen tohtori, ortopedi Jari Peltonen ja Rita-Birgit Kuusakoski-Peltonen ovat lahjoittaneet Kansalliskirjaston kulttuuriperintörahastoon säännöllisesti jo useiden vuosien ajan.

— Kansalliskirjasto on niin inspiroiva paikka, sanoo Jari Peltonen, jolle Kansalliskirjasto on tuttu talo jo 1970-luvun opiskeluajoilta asti. Ikimuistoisen vaikutuksen Engelin suunnitteleman Kansalliskirjaston arkkitehtuuri ja ainutlaatuiset kokoelmat tekivät myös ulkomaisiin vieraisiimme, jotka toimme opastetulle kierrokselle Kansalliskirjastoon, kiittelevät Rita-Birgit Kuusakoski-Peltonen ja Jari Peltonen.

Peltonen haluaa korostaa vanhempien ja opettajien roolia lukemaan ja tutkimaan kannustamisessa. Lukemisen ja kirjojen merkitystä täytyy korostaa ja lapsille pitää lukea. Suomen kieli on niin rikas, ja lukemalla lukutaito ja sanavarasto kehittyvät.

— Kirjojen digitointi on tärkeää, jotta nämä mielenkiintoiset aineistot saadaan laajasti opiskelijoiden, tutkijoiden ja kansalaisten käyttöön myös digitaalisina. Jos ei tiedä mitä on ollut ennen, ei voi arvioida mikä uudessa tiedossa on todella uutta, toteaa Jari Peltonen.

Tule mu­kaan lah­joit­ta­jak­si

Lahjoittamalla tieteelle autat Helsingin yliopistoa rakentamaan tulevaisuutta koulutuksen ja tutkimuksen avulla. Lahjoituksen voi tehdä jollekin kampanjan kärkiteemoista tai valitsemallesi tutkimusalalle opintojen ja tutkimuksen tueksi.

Yliopisto sijoittaa lahjoitusvarojen kokonaisuutta tuottavasti ja turvallisesti, ja takaa lahjoitusvarojen kyvyn tukea tiedettä ja opiskelua kymmenien vuosien ajan. Jokainen lahjoitus on osa lahjoitusvarojen kokonaisuutta ja tärkeä tuki tutkijoille ja opiskelijoille. Vanhimmat yhä stipendejä ja apurahoja jakavat rahastot ovat peräisin 1700-luvulta.

Lahjoittajana olet mukana yliopistoyhteisössä ja saat kuukausittain yliopiston ajankohtaisista asioista, tapahtumista sekä lahjoitusvarojen merkityksestä kertovan Thinkletter-uutiskirjeen. 1000 euroa ja sitä suuremman lahjoituksen tehneet kutsumme mukaan yliopiston lahjoittajayhteisö Kirahviklubiin. Kirahviklubiin voi tulla mukaan myös jakamalla lahjoituksensa useammalle kuukaudelle.

Lue lisää erilaisista lahjoittamisen muodoista ja tule mukaan tekemään tekoja maailman parhaaksi!