Kansainvälisillä lahjoituksilla tukea Helsingin yliopiston Religion, Conflict and Dialogue -tutkimuskeskukselle

Helsingin yliopisto on saanut tärkeät kansainväliset lahjoitukset Open Society -säätiöltä ja William and Mary Greve -säätiöltä. Säätiöt tukevat teologiseen tiedekuntaan sijoittuvaa monitieteistä Religion, Conflict and Dialogue -tutkimuskeskusta. Lahjoitukset edistävät tutkimusta uskontojen ja sukupuolen roolista konflikteissa ja niiden ratkaisemisessa.

Open Society Foundationsin Euraasian alueen Senior Policy Analyst, Michael Hall odottaa innolla yhteistyötä Religion, Conflict and Dialogue -tutkimuskeskuksen kanssa.

− Olemme erittäin iloisia voidessamme tukea tätä uutta ja tärkeää tutkimusyksikköä. Haluamme edistää Euraasian alueen tutkijoiden integroitumista globaaliin ideoidenvaihtoon.

Hallin mukaan yhteistyö RCD-yksikön kanssa auttaa uusia tutkijoita käymään entistä selkeämpää ja vivahteikkaampaa keskustelua uskonnon, sukupuolen ja konfliktien kysymyksistä niin kansainvälisesti kuin kansallisissa konteksteissa.

− Uskon myös, että yhteistyö auttaa Open Society -säätiötä ja sen kumppaneita kyseenalaistamaan omia olettamuksiamme ja kehittämään uusia mielenkiintoisia lähestymistapoja yllä mainittuihin kysymyksiin, hän lisää.

Vuonna 1979 perustettu Open Society Foundations on George Soroksen perustama säätiöiden verkosto. OSF rahoittaa lukuisia ohjelmia ympäri maailmaa, joiden tavoitteena on rakentaa elinvoimaisia ja suvaitsevia yhteiskuntia ja tukea vastuullisia hallituksia, jotka ovat avoimia kaikkien kansalaisten osallistumiselle.

Uskonnon käyttöä ja väärinkäyttöä ymmärrettävä paremmin

William and Mary Greve Foundationin edustajan John W. Kiserin mukaan uskontoon vedotaan nykypäivänä monissa konflikteissa ympäri maailmaa.

− On huomattava, että pyhinä pidettyjä kirjoituksia ja niiden sanomaa voidaan tulkita monin eri tavoin. Uskonnon hyväksikäyttö erilaisten valtapoliittisten agendojen ajamiseen tulee tunnistaa, eikä uskontoa tuomita itsessään, Kiser selittää.

Hän sai tietoa RCD-tutkimuskeskuksesta ystävältään, Eurasian Foundationin johtajalta Horton Beebe-Centeriltä, joka on ollut mukana tutkimuskeskuksen kansainvälisessä valtuuskunnassa varainhankinnan tukena.

− Horton ajatteli, että Greve Foundationin ja RCD-keskuksen intressit ovat yhteneväiset ja esitteli meidät toisilleen. Siitä yhteistyömme käynnistyi, Kiser kertoo.

Kiserin mielestä erityisesti islamin uskon monimuotoisuudesta tarvitaan lisää tietoa, koska kuva Koraanin tulkinnoista painottuu maailmanlaajuisesti sen väärinkäyttöön.

− Toivon RCD-keskuksen tutkijoiden tutustuvan esimerkiksi algerialaisen uskonnollisen johtajan, emiiri Abdelkaderin (1808–1883) ajatuksiin. Häntä lainaten, mikään uskonto ei omista Jumalaa.

Lahjoitus on tarkoitettu kouluttamaan suomalaisia ja muita eurooppalaisia yhteisöjä emiiri Abdelkaderin islamista. Abdelkader oli uskontojen välisen dialogin puolestapuhuja, joka onnistui yhdistämään uskonnollisen ja poliittisen vallan kestävällä ja inhimillisellä tavalla.

1965 perustettu William and Mary Greve Foundation on keskittynyt islamofobian vastaiseen työhön.

Religion, Conflict and Dialogue -tutkimusyksikön toimintaa kehitetään lahjoitusten avulla

Religion, Conflict and Dialogue -tutkimuskeskuksen johtajan, professori Elina Vuolan mukaan lahjoitusvarat käytetään vierailevien tutkijoiden palkkaamiseen.

− Meidän on nyt mahdollista rekrytoida useampia tutkijoita RCD-keskuksen ensimmäisinä tutkijoina, eli saamme lihaa luiden ympärille. Toivomme tietenkin jatkuvuutta kyseisille hankkeille, mutta päänavauksena rahoitukset mahdollistavat keskuksen toiminnan aloittamisen myös sisällöllisesti.

Monitieteinen RCD-tutkimuskeskus tuottaa syvällistä tietoa uskontojen roolista konflikteissa ja niiden ratkaisemisessa. Erityisesti huomiota kiinnitetään sukupuolen kysymyksiin, jotka usein unohdetaan rauhan, konfliktin ja uskontojen tutkimuksessa ja käytännön rauhanvälityksessä. Tutkimuskeskus rakentaa Suomen ja muiden Pohjoismaiden pitkälle historialle rauhanvälityksessä ja sukupuolten tasa-arvossa.

− On hienoa, että Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan varainhankinta on tuottanut tällaisen tuloksen. Lähdimme rohkeasti kansainvälisille vesille, verkostoiduimme alan toimijoiden kanssa ja lähestyimme potentiaalisia rahoittajatahoja, Vuola kuvailee.

Hänen mukaansa laadukkaalle, monipuoliselle ja monitieteiselle uskonnontutkimukselle on kansainvälisestikin suuri tarve.

− Teologisen tiedekunnan asema osana korkeatasoista tiedeyliopistoa on varmasti vaikuttanut myönteisesti siihen, että rahoittajat tietävät rahoittavansa tutkimusta eikä uskonnollista toimintaa. Toisaalta teologinen, uskontojen sisältöihin keskittyvä osaamisemme on saattanut houkutella rahoittajia. Uskontoja on ymmärrettävä myös niiden pyhistä teksteistä ja opetuksista käsin, Vuola päättää.

Lue lisääNäin lahjoitat Helsingin yliopiston tutkimukselle