Ilman kurssikirjoja ei ole koulutusta eikä tutkimusta

Geneettisen epidemiologian professori Jaakko Kaprio hyödyntää tutkimuksessaan satojen tuhansien eurojen arvoisia tutkimuslaitteita, mutta hän tietää, ettei ilman laadukasta tutkimuskirjallisuutta niistä olisi mitään hyötyä.

– Yliopiston kirjasto on aivan keskeinen infrastruktuuri, sanoo professori Jaakko Kaprio.

– Ilman kirjoja meillä ei ole koulutettuja tutkijoita ja asiantuntijoita eikä sivistystä. Ei auta, vaikka meillä olisi miten hienoja sekvensointilaitteita, jos meillä ei ole kirjallisuutta sen ymmärtämiseksi mitä niillä tehdään, hän toteaa.

Kaprio aloitti tutkimusuransa vuonna 1976, joten hän on nähnyt siirtymisen painetuista aineistoista sähköisiin. Yliopiston kirjasto on palvellut hyvin läpi tämän muutoksen.

­– Erilaisten aineistoja saatavuus on opetuksen ja tutkimuksen kannalta kaiken A ja O. Olemme niin tottuneita aineistojen saatavuuteen, ettemme aina muista kirjaston keskeistä asemaa siinä, hän sanoo.

Lääketieteellisessä tiedekunnassa sähköisten aineistojen saatavuutta on helpotettu entisestään, sillä kaikki uudet opiskelijat saavat käyttöönsä iPadit.

­– Tämä sopii mielestäni hyvin suomalaiseen yhteiskuntaan, jossa kouluttautumista on perinteisesti tuettu taustasta riippumatta, Kaprio sanoo.

Aineistojen sähköistymisen rinnalla on kulkenut myös tutkimuslaitteiden ja analyysimenetelmien kehitys. Niiden myötä uusia tuloksia saadaan esimerkiksi genomitiedon alalla nopeasti. Tähän kehityssuuntaan tieteellisten aikakauslehtien hitaat vertaisarviointi- ja julkaisuprosessit eivät istu.

Avoin julkaiseminen tuo tulokset nopeasti tiedeyhteisön käyttöön

Tutkimustulokset ovat yhä useammin avoimesti verkossa kaikkien saatavilla, kommentoitavissa ja hyödynnettävissä jo ennen niiden julkaisua tieteellisissä aikakauslehdissä.

Kaprio kertoo, että geenitutkimuksen alalla tutkimuksen avoimuuden puolesta puhuu myös se, että tutkimusta tehdään usein kansainvälisenä yhteistyönä monien tutkimusryhmien kesken.

– Open Access -julkaiseminen avaa tilaisuuden käydä tieteellistä keskustelua saman tien. Julkaiseminen elää nyt voimakasta muutosta ja kirjastolla on haasteena toimia tiedon levittäjänä, Kaprio sanoo.

Toki vertaisarvioimattomien tutkimustulosten tarkastelu vaatii tutkijalta erityistä tarkkuutta, vaikkei perinteinen vertaisarviointikaan ole Kaprion mielestä aina laadun tae.

– Akateemisen uran alkuvaiheessa kirjallisuuden lukemisen ja arvioimisen oppiminen on yksi haastavimmista asioista, hän sanoo.

Lahjoittamalla kurssikirjahankintoihin autat opiskelijoita ja tutkijoita uuden tiedon lähteille. Lue lisää Lahjoita kurssikirja -kampanjasta.