Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö lahjoittaa 50 000 euroa yliopiston Ukraina-keräykseen

Säätiö on yksi ensimmäisistä keräystä tukeneista organisaatioista.

Vastauksena Ukrainan sodan aiheuttamaan humanitaariseen kriisiin Helsingin yliopisto perusti tukirahaston ja keräyksen hyökkäyksestä kärsineille ja Helsingin yliopistoon hakeutuneille tutkijoille ja opiskelijoille maaliskuussa 2022.

Ensimmäiset stipendit Helsingin yliopistossa erillisopintoja suorittavalle 19 ukrainalaiselle opiskelijalle voitiin myöntää rahastosta jo toukokuussa 2022.

Opiskelijoita ja tutkijoita tulee koko ajan lisää ja työ heidän tukemisekseen jatkuu.

Suoraa tukea tutkijoille

Ella ja Georg Ehrnroothin säätiön lahjoituksella tuetaan ukrainalaisia ​​tutkijoita, jotka eivät sodan vuoksi voi jatkaa työtään Ukrainassa ja jotka ovat hakeutuneet Helsingin yliopistoon.

– Säätiömme pitää Helsingin yliopiston aloitetta loistavana ja haluaa kiittää yliopistoa rakentavasta reagoinnista koko maanosaamme koskettavaan kriisiin, toteaa säätiön puheenjohtaja Henrik Meinander.

– Meillä on ollut pitkäaikaista yhteistyötä Helsingin yliopiston kanssa ja tämä oli säätiölle luonteva tapa auttaa sodan uhreiksi joutuneita tutkijoita, säätiön oikeusasiamies Sebastian Lindberg jatkaa.

Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri kiittää lämpimästi Ella ja Georg Ehrnroothin säätiötä lahjoituksesta.

– Yliopistona tuemme sotaa pakenevia opiskelijoita ja tutkijoita monin eri tavoin. Tässä työssä kumppaneidemme ja lahjoittajiemme tuki on erittäin arvokasta, Hämeri sanoo.

– Meillä on yhdessä mahdollisuus auttaa sodan koettelemaa Ukrainan akateemista yhteisöä sekä puolustaa sananvapautta ja totuutta. Tutkijat tuntevat useimmiten erittäin vahvaa yhteenkuuluvuutta akateemisten yhteisöjensä kanssa, usein vahvemmin kuin kotiyliopistojensa kanssa. On erittäin tärkeää, että tuemme ja kannamme vastuuta toisistamme kriisitilanteissa, Hämeri jatkaa.

Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö edistää tieteellistä tutkimusta ja kirjallista toimintaa myöntämällä vuosittain runsaat 2 miljoonaa euroa stipendeinä ja apurahoina.

Lahjoita yliopiston Ukraina-keräykseen

Lahjoittamalla yliopiston Ukraina-keräykseen autat meitä tukemaan Ukrainan sotaa pakenevia opiskelijoita ja tutkijoita, jotka haluavat jatkaa opintojaan ja tutkimustaan Helsingin yliopistossa.