Comptel lahjoitti 10 000 euroa digitaalisen sosiaalisen vuorovaikutuksen professuuriin

Digitaalista sosiaalista kanssakäymistä tutkivalle professuurille toivotaan jatkoa.

Ihmisten välinen vuorovaikutus tapahtuu entistä useammin digitaalisten teknologioiden välityksellä. Työelämässä toimitaan hajautetuissa virtuaalisissa ympäristöissä, kouluissa opitaan erilaisten oppimispelien avustuksella, vapaa-ajalla kommunikoidaan sosiaalisessa mediassa ja pelataan virtuaalisia pelejä.

Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan tavoite on jatkaa digitaalisen sosiaalisen vuorovaikutuksen professuurin rahoitusta myös yksityisillä varoilla. Professorin työ auttaa ymmärtämän yksilön ja yhteisön välistä vuorovaikutusta näissä virtuaalisessa ympäristössä. Samalla voidaan oppia ymmärtämään ilmiön kielteisiä prosesseja ja sitä kautta ehkäisemään esimerkiksi nettikiusaamista ja vihapuhetta

– Haluamme olla mukana kehittämässä yliopistoyhteistyötä, ja digitaalinen sosiaalinen vuorovaikutus on yrityksemme näkökulmasta erityisen kiinnostava aihe, toteaa Comptel Oyj:n toimitusjohtaja Juhani Hintikka.

Suomalaistaustainen ohjelmistoyritys toimii vahvasti kansainvälisellä digitaalisella kentällä hallinnoiden viidesosaa maailman käyttäjädatasta. Se toimii jo nyt 90 maassa ja pyrkii tulevaisuudessa panostamaan muun muassa kehittyvien maiden digitalisaatioon.

– Comptel on aina uskonut uusiin oppijoihin. Meillä on useana vuonna ollut harjoittelijoita – koemme, että nuorten läsnäolo luo innovatiivista ilmapiiriä, kertoo toimitusjohtaja Hintikka.

– Varainhankinta on vain yksi tapa olla yhteydessä yrityksiin. Haluamme kehittää laajasti yhteistyötä eri tahojen kanssa, vahvistaa Helsingin yliopiston kansleri Thomas Wilhelmsson.