Al­gol Oy lah­joit­taa 15 000 eu­roa Hel­sin­gin yli­opis­tol­le

Suomalaisen perheyrityksen Algolin lahjoitus on tarkoitettu yleisesti yliopiston toiminnan tueksi.

Lahjoitus on osa Algolin lahjoitusten sarjaa, jossa yhtiö lahjoittaa useammalle suomalaiselle yliopistolle osana valtion vastinrahakampanjaa.

Algol haluaa lahjoituksillaan olla mukana edistämässä suomalaista korkeatasoista korkeakouluopetusta ja tutkimusta sekä tieteen ja taiteen tekemistä.

– On tärkeää, että elinkeinoelämä on mukana tukemassa taidetta ja kulttuuria sekä rahoittamassa huippuosaamista. Laadukas tutkimus ja opetus ovat tärkeitä myös oman toimintaympäristömme sekä pitkän aikavälin menestymisen kannalta, sanoo Algol-konsernin toimitusjohtaja Alexander Bargum.

Algol on monialakonserni, jolla on kokemusta kansainvälisestä kaupasta 1800-luvulta alkaen. Konsernin tytäryhtiöt valmistavat, maahantuovat ja myyvät tuotteita teollisuudelle ja terveydenhuoltoalalle sekä tarjoaa näihin liittyviä palveluita. Tämä on toinen kerta, kun Algol lahjoittaa Helsingin yliopistolle.

– Suomalaisella korkeakoulukentällä Helsingin yliopisto edustaa korkeaa, monitieteistä ja kansainvälistä tutkimuksen, innovaatioiden ja sivistyksen tasoa, Bargum sanoo.

Valtio pääomittaa yliopistoja vuosina 2020–2022 vastinrahalla, mikä lisää lahjoitusten vaikuttavuutta antamalla lisäkertoimen jokaiselle kauden sääntöjen puitteissa lahjoitetulle eurolle 15.6.2020–30.6.2022 välisellä ajalla.

Lue lisää yliopistolle lahjoittamisesta