Akateeminen lääketiedekeskus Helsinki kiinnosti Kirahviklubia

Kirahviklubille yliopiston juhlavuosi 2015 on alkanut tiiviillä tiedeohjelmalla. Helsinki Challenge –tiedekilpailuillat tammikuussa ja vierailu Akateemiseen lääketiedekeskus Helsinkiin kiinnostivat laajasti.

Lääketieteen huippututkimus ja opetus kokosivat yhteen yli 50 kirahviklubilaista ja yliopistolaista Biomedicumin Faculty Clubille 9.2.2015. Yliopiston, yliopistollisen keskussairaalan ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin yhteinen Akateeminen lääketiedekeskus Helsinki Meilahden kampuksella kokoaa yhteen puolet Suomen lääketieteellisestä tutkimuksesta.

Syöpätutkimuksen huipulla

Illan tiede-esitys kuultiin akatemiaprofessori Kari Alitalolta, joka kertoi kuulijoille syöpätutkimuksen tuoreimmista tuloksista ja uusista täsmäiskuista syöpäkasvaimiin.  Alitalo on yksi Euroopan siteeratuimmista syöpätutkijoista

- Alitalo ansaitsisi työstään Nobelin, todettiin yleisöstä esityksen jälkeen.

Simulaatio-opetus ja vuorovaikutteiset materiaalit innostavat oppimaan

Tutkimuksen lisäksi myös opetus on Meilahdessa maailmanluokkaa. Ongelmalähtöisen opetuksen menetelmiä kehitetään kaikkialla yliopistossa, ja lääketieteessä menetelmä on ollut jo pitkään käytössä. Oikeat potilasesimerkit tuovat toden tuntua harjoitteluun.  Lääketieteen oppien lisäksi menetelmä kehittää tulevien lääkäreiden reagointikykyä ja ryhmätyötaitoja.

- Tiedekunnan tavoitteena on rakentaa mittava simulaatio-opetuksen keskus sekä lääkäri- että hammaslääkäriopiskelijoille, kertoi varadekaani Caj Haglund.

Opetusta on kehitetty myös entistä vuorovaikutteisempien oppimateriaalien avulla. Tässä auttaa Jane ja Aatos Erkon säätiön lahjoituksella hankitut iPad-tablettitietokoneet kaikille ensimmäisen vuoden opiskelijoille.

Kirahviklubi tutustui opintoihin myös käytännössä, kun yliopistonlehtori Heikki Hervonen esitteli iPad-oppimista ja opetushoitaja Pia Lottonen tiedekunnan simulaatio-opetuksen välineitä oikeassa opetussalissa.

Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta on yksi Euroopan parhaista. Tutkimuksen fokuksessa ovat muun muassa syöpätutkimus, yksilöllistetty hoito ja uudet oppimisympäristöt.