Lääkkeiden valmistamisen käytännöt sairaalaosastoilla hyvällä tasolla

Lisäkoulutusta kaivattaisiin aseptisissa toimintatavoissa, joilla pyritään suojaamaan lääkettä mahdollisimman tehokkaasti mikrobeilta.

Monet laskimonsisäisesti annettavat lääkkeet vaativat esimerkiksi jauheen liuottamista ja lääkkeen laimentamista ennen annostelua potilaalle. Suurin osa tällaisista toimenpiteistä tehdään sairaaloiden osastoilla.

Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa väittelevä Eeva Suvikas-Peltonen on laatinut
tarkastustyökalun, jonka avulla voidaan arvioida osastoilla tapahtuvan lääkkeiden käyttökuntoon saattamisen laatua ja saada tietoa osastojen käytännöistä.

Tarkastustyökalua testattiin Porissa sijaitsevan Satakunnan keskussairaalan kaikilla niillä kahdellakymmenellä osastolla, joissa lääkkeitä saatetaan käyttökuntoon. Erityisesti lääkkeiden logistiikkaan ja laadunvalvontaan liittyvät käytännöt olivat väitöstutkimuksen mukaan hyvällä tasolla.

– Lääkkeiden tilaaminen ja lääketilauksen hyväksyminen sekä lääkkeiden säilyttäminen ja hävittäminen hoidettiin sairaalan osastoilla hyvin. Osastojen lääkehuoneet olivat melko hyvin varusteltuja. Osastoilla myös kirjattiin ja käsiteltiin hyvin käyttökuntoon saattamisessa tapahtuneet virheet ja läheltä piti -tilanteet. Laadunvarmistukseen oli panostettu, ja osastoilla oli paljon ohjeistuksia lääkkeiden käyttökuntoon saattamiseen, Suvikas-Peltonen luettelee.

Eniten parannettavaa on aseptiikkaan eli infektioiden synnyn estämiseen liittyvissä käytännöissä. Eeva Suvikas-Peltosen mukaan sairaaloissa tulisikin kouluttaa henkilökuntaa lisää erityisesti työskentelytilan oikeaan käyttöön ja puhdistukseen, hanskojen käyttöön sekä desinfiointiin.

– Farmasian alan ammattilaiset voisivat olla enemmän mukana lääkkeiden käyttökuntoon saattamiseen liittyvien toimintaohjeiden laatimisessa, kouluttamisessa, lääkehuoneiden suunnittelussa sekä käytäntöjen tarkistamisessa. Sairaala-apteekki voisi lääkeasioiden asiantuntijan roolissa auttaa osastoja niille sopivien ratkaisujen luomisessa.

– Osastofarmaseutti tuo tarvittavaa farmasian alan asiantuntemusta osastoille, mutta välillä osaston ulkopuolinen arviointikin on paikallaan, Eeva Suvikas-Peltonen suosittelee.

____________________
FaL Eeva Suvikas-Peltonen väittelee 23.9.2017 kello 12 Helsingin yliopiston farmasian tiedekunnassa aiheesta "Lääkkeiden turvallisen käyttökuntoon saattamisen edistäminen sairaaloiden osastoilla". Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Satakunnan keskussairaalan auditorio, Sairaalantie 3, Pori.